Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه تفسیر ابوالفتوح رازی با تفسیر فخر رازی

نویسنده:

(21 صفحه - از 57 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، تفسیر ابوالفتوح، ابوالفتوح رازی با تفسیر فخر، تفسیر ابوالفتوح رازی با تفسیر، روح الجنان، تفسیر روح الجنان، تفسیر فخر رازی، فخر رازی، کلام، کتاب، اشعار، تفسیر آیه، قرآن، علم، وجه، مفاتیح‌الغیب، تعالی، ذکر، علم کلام، خبر، سوره بقره، تفسیر ابوالفتوح و فخر رازی، نقل، بیان، تفسیر سوره، ذیل آیه، تفسیر سوره انعام ذیل آیه، تفسیر سوره بقره، تفسیر ابوالفتوح , ج، تحقیق در تفسیر ابوالفتوح

خلاصه ماشینی: "110 دکتر حلبی نیز در مقدمه ترجمه اش می نویسد که فخر تمام تفسیر را نوشته و یادداشت ها و مواد آن را خود فراهم ساخته است, اما نهایتا شاید بتوان گفت که دو شاگرد او قسمت هایی از یادداشت های او را تنظیم کرده و بازنوشته اند و دلیل آن هم این است که در کتاب معروف خود الاربعین از آیات 19 و20 سوره نجم یاد می کند و ذکر قول (تلک الغرانیق العلی) را می آورد که شیطان بر زبان او جاری ساخت… و می گوید: (در تفسیر کبیر خود همه وجوه مذکوره در این آیه را ذکر کردیم و حاصل کلام این است…). طرح پرسش و پاسخ فخر رازی در مسیر مباحث تفسیری به طرح پرسش ها و پاسخ هایی می پردازد, مثلا ذیل تفسیر آیه (من کان عدوا لله و ملائکته و رسله و جبریل و میکال فإن الله عدو للکافرین)173 می نویسد: (سؤال اول): چگونه رواست که آنان دشمنان خدا باشند و حال آن که از حق عداوت, زیان رساندن به دشمن است و این بر خدای تعالی محال است؟ سؤال دوم: چرا پس از ذکر ملائکه, بار دیگر نام جبرئیل و میکائیل را یاد کرده, زیرا آن دو جزء فرشتگانند; جواب از دو جهت ممکن است: نخست این که به سبب فضل آن دو, آنها را جداگانه ذکر کرد, دوم این که آنچه میان رسول(ص) و یهودیان ذکر آن رفته, درباره این دو فرشته بوده و آیه نیز به سبب ایشان نازل شده است; پس ناچار باید بر نام آن دو تأکید شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.