چکیده:
مقالهی حاضر به منظور بررسی اندیشههای تربیتی در آیین زرتشتی نوشته شده است.نگارنده ابتدا به زندگی زرتشت، جهانشناسی و انسانشناسی در مکتب وی پرداخته و سپس هدفهای تربیتی این آیین را معرفی نموده است.آنگاه،اصول تعلیم و تربیت زرتشت،براساس یسنا،در 11 اصل معرفی شده است. از مهمترین نتایج این گفتار آن است که در تعلیمات این مکتب توجه به دنیا،اجتماع و انسان اهمیت فراوان دارد.این تعالیم میتوانند سلامت و سعادت روحی و روانی انسان را در دو جهان فراهم نمایند،اما متأسفانه نظرات زرتشت،در دنیای کهن بیشتر در حوزهی نظریه باقی ماند و فرصت بهرهگیری عملی از آنها را طبقات قدرتمند و حاکم،با اهدافی ویژه از این مکتب سلب نمودند.
خلاصه ماشینی:
"هدفهای تربیتی این آیین را معرفی نموده است.
از مهمترین نتایج این گفتار آن است که در تعلیمات این
آیین زرتشتی یا مزدیسنا Mazdyasna منسوب به زرتشت است که در اوستا
پیروان زرتشت بر این عقیدهاند که او در 885 قبل از میلاد زندگی میکرده
زرتشت سال 816 یا 826 یا 036 پیش از میلاد بوده است و چون زرتشت بنا به
زرتشتی،در آنجا دین به زرتشت ابلاغ شده است با آذربایجان یکی شمرده است،
با نور خود فروغمند ساخته(یسنای 13،بند 7)و از همهچیز آگاه است(یسنای
پیروزی نهایی با نیکی است(یسنای 44،بند 51).
کیفر انسانها در جهان آخرت است(یسنای 64،بند 8)با ترازوی عدالت داده میشود و
تشریفات زاید مذهبی شده است و خدایان قدیم قبیله از طرف مذهب زرتشت به
هدف نهایی تربیت عبارت است از رضایت اهورامزدا و اجرای احکام او.
تفکر تربیتی زرتشت اهداف کلی زیر مورد توجه و تاکید است:آبادانی کشور،
1-5-اصل اجتماعی بودن انسان:براساس این اصل،انسان موجودی است
زرتشت موجودی اندیشهورز است و بایستی از طریق اندیشیدن و تفکر
(یسنای 23،بند 21) 8-5-اصل توجه به ندای وجدان یا سروش:طبق این اصل برای معرفت،
(یسنای 44،بند 7)با این روش میتوان به راستی رسید و از
مراحل تربیت در این عصر عبارت بود از اینکه نخست کودک را متوجه اهورا،
عیب مراحل آموزشهای آنها این بوده است که به جریان رشد تواناییهای
این کتاب شامل پنج بخش یا قسمت است:قسمت اول یسنا
در این تعلیمات هم توجه به عالم خارج است و هم به خود و اجتماع.
عهد قبل از زرتشت که تاکید بر توجه به خارج است و تقدیس ارباب انواع رواج و"