چکیده:
مکتب اسلام دارای نظام خاص تربیتی واقعگرا برای ایجاد امت نمونهی اسلامی است.الگوی عملی آن براساس سیرهی رفتاری پیامبر(ص)،مدل سازی و معرفی شده است.این مدل، ساختاری واقعی و بشری،نه ذهنی و اسطورهای،دارد.این مدل تربیتی را باید از لابهلای احادیث و روایات تاریخی بازشناسسی نمود.این کار در اصطلاح،سیره یا سبکشناسی نامیده میشود. برای اینکه سیرهی رفتاری پیامبر اسلام(ص)جهت پاسخگویی به نیاز تربیتی امروز ما مؤثر افتد و جنبهی برنامهای پیدا کند،باید اصول و مبانی آن را کشف کرد و بر آن اساس،نظریه پردازی نمود تا زمینهی اجرایی پیدا کند.
در پایان مقاله نمونهای از سیرهی تربیتی پیامبر اسلام(ص) تحت عنوان تکریم شخصیت و اکرام و احترام و شیوههای آن مورد توجه و نتیجه گیری قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"رفتاری پیامبر(ص)،مدل سازی و معرفی شده است.
برای اینکه سیرهی رفتاری پیامبر اسلام(ص)جهت پاسخگویی به
یکی از مسایل اساسی در نظام تربیتی هر مکتبی این پرسش است که مدل
خداوند در این آیه اولا:امت اسلامی را الگو و مدل برای بشریت معرفی کرده
حقیقی یعنی سیرهی رفتاری پیامبر(ص)طراحی شده است و نسبت بین امت و
در آن به ذکر نمونهای از روش تربیتی ایشان،پرداخته شده است و منابع مورد
پس گفت:اخلاق پیامبر(ص)همان قرآن است(فیض کاشانی،ج 4،ص 021).
«برای تو کافی است که راه و رسم زندگی پیامبر اسلام(ص)را اطاعت کنی تا
در لسان العرب میگوید:سیره از کلمهی سیر به معنای رفتن است و خود
سیره به معنای نوعی از رفتار است که از منطق خاصی پیروی میکند و نمایندهی
عمل،در سبک و شیوهی خود ثابت قدم باشد،میگوییم دارای سیره است.
در این میان گفتار و رفتار پیامبر اکرم(ص)،جلوه و اهمیت خاصی دارد،چون سخنش جامع و پرمعناست و سیره و رفتارش را نیز خداوند،
سیره و روش رفتاری ایشان نیز همینگونه مبنادار و معنادار و تفسیر پذیر است.
شناسی باید انجام شود،رفتارشناسی شخصیت صاحب سیره است که با توجه به
در قرآن مفهوم تربیت از ریشهی(ربو)چندان مورد توجه قرار نگرفته است و
پاکی ورزیده است و سیر و انجام به سوی خداوند است»(قرآن،53،81).
سیره و رفتار و سیر و سلوکش الگوی جامع و کاملی برای مربیان است.
عزتمندی است و هم یکی از روشهای تربیت اسلامی سازگار با این هدف،
تکریم شخصیت است که به سخت مورد توجه معصومین(ع)،به ویژه در سیرهی
2-با کشف اصول حاکم بر سیرهی تربیتی پیامبر اعظم(ص)،نیاز امروز به"