چکیده:
همین راستا،این تاثیرپذیری را در حیطهی مقایسهی سلطنت ایران با خلافت اعراب،رودروریی اعراب با تمدن پیشرفتهی ایران مورد بررسی قرار داده و در ادامه،چگونگی این تاثیرپذیری را در آداب پادشاهی همچون تقسیمات اداری،طبقه بندی مردم، برگزاری جشنهای ملی و آیینها و تیراندازی و چوگان و شکار و تفریح و آداب لباس پوشیدن،آداب خودن،آداب ضرب سکه و سایر موارد مانند آن مورد مطالعه و بررسی قرار دادهایم.آداب و فرهنگ ایرانی به همراه جلوههای بارز تمدن ملت ایران از راههای گوناگون و در زمینههای متنوع برفرهنگ عربی تاثیر گذاشته و موجبات پیشرفت و تعالی اعراب را در گسترهی حکومت و سیاست و فرهنگ و آداب و فنون فراهم آورده است. در این پژوهش سعی ما بر آن است که در زمینهی چگونگی اقتباس آیینها و آداب و رسوم پادشاهی ایران از طرف اعراب به بحث و نتیجهگیری بپردازیم و در همین راستا،در زمینهی پیشینهی پادشاهی و حکومتداری در میان اعراب و قوانین حاکم بر آنها در مقایسه با حکومتهای گذشتهی ایران توضیحاتی ارایه کرده و در ادامه خاطر نشان نمودهایم که چگونه اعراب که در زمینهی حکومتداری بیتجربه بودند،پس از تسلط بر سرزمین ایران از تجربهی ایرانیان کاردان استفاده نموده و آیینها و سنن پادشاهان گذشتهی ایرانی را سرمشق و الگوی خود در زمینهها و عرصههای مختلف اجتماعی،سیاسی،حکومتی،تجاری و...قرار دادهاند.در
خلاصه ماشینی:
"در سرزمین عربستان به دلیل شرایط ناگوار و خشن آب و هوایی از نظر مواد اولیه برای تهیهی غذا کمبودهایی وجود داشت که موجب رواج استفاده از غذاهای بسیار پست و مشمئزکننده در میان اعراب بدوی گشته بود و این در حالی بود که ایران منبت انواع نعمتها و آفریدههای لذیذ و مطبوع بود و اعرابی که در آغاز ورود به ایران نان لواش را کاغذ تصور میکردند،از زمان بنی امیه متوجه خوراکها و شربتهای گوارای ایرانی شدند(زیدان:همان،ج 411،5).
5 4-7-آداب پوشیدن لباس و آراستن ظاهر در اثر ارتباطات میان ایرانیان و اعراب از سالهای نخستین اسلام برخی لباسهای ایرانی با نام فارسی آن در بین اعراب رواج داشته،از جملهی آنها مستقه (mostaqe) و میگویند حضرت رسول مستقلهای داشته و عمر خلیفهی دوم نیز در هنگام نماز بر دوش میافکنده است(جو الیقی:063،0691).
در کتاب التاج آمده است که آیین اردشیر بابکان،بهرام گور و انوشیروان در نوروز و مهرگان این بوده که هرچه پوشیدنی در خزانه داشتند،میبخشیدند و میان تمام طبقات مردم تقسیم میکردند و در دورهی اسلامی تنها کسی که در این مورد از پادشاهان ساسانی تقلید کرده است، عبد الله بن طاهر والی خراسان در زمان مأمون بوده است(جاحظ:همان،191-091).
9 5-نتیجه گیری با یک نگاه اجمالی به مباحث مطرح شده در این پژوهش در خصوص تأثیر پذیری اعراب از ایرانیان در آیین حکومت داری میتوان دریافت که:بعد از پیدایش آیین اسلام و به خصوص از اواخر دوران خلافت ابو بکر،اولین خلیفه از خلفای راشددین که دست اندازیها و فتوحات مسلمین در نواحی مختلف واز جمله ایران آغاز شد،راههای نفوذ آداب و فرهنگ ایرانی در عربی متنوعتر شد."