چکیده:
علم روانشناسی چهار وظیفه توصیف، تبیین، پیشبینی و تغییر رفتار را بر عهده دارد. بنابراین، میتواند
رفتارها و فرایندهای روانی انسانها را در حیطه تبلیغات براساس این چهار وظیفه بررسی و در تمام ارکان و عناصر
تبلیغ اعم از درونی، برونی، فردی، اجتماعی، نظری، مفهومی، عینی و... اظهارنظر کند.
عمده مباحثی را که این مقاله با عنوان ویژگیهای درونیشده مبلغ و نحوه اثرگذاری آنها برکاویده است، عبارتنداز:
انگیزه، اعتماد به نفس، قدرت مشاهدهگری خوب، آرامش روانی، انتقادپذیری، یادآوری آثار منفی کمرویی و
خلاقیت.
خلاصه ماشینی:
"در بحث از این ویژگیها، بیش از اینکه روی سخن با خود مبلغ باشد، با ستادهای تبلیغاتی است که باید از ابتدا در گزینش و جذب افراد برای تبلیغات، به این ویژگیها توجه داشته باشند.
اگر نیاز به عزت نفس شما برآورده شد و در جمع دوستان و آشنایان، جایگاه مناسب یافتید، آنگاه نوبت میرسد به اینکه به دیگر ظرفیتهای درونی خود توجه کنید و آنها را شکوفا سازید؛ شکارچی حرفهای شوید، جنگجوی بینظیر شوید، شاعر یا نقاش نامی شوید، مخترع و مکتشف شوید، از خدمت کردن به دیگران لذت ببرید و...
البته باید توجه داشت که وقتی از اعتماد به نفس و مثبت بودن آن سخن میگوییم آن را در مقیاس ادراکات و برنامهریزهای انسانی ملاحظه میکنیم؛ یعنی فرد باید، قوت و توانمندی و آمادگیهای اکتسابی خود را در حد لازم برای انجام کار مورد نظر بداند و امید زیادی به موفقیت خود داشته باشد.
یکی از راههای استفاده از نظرات و دیدگاههای دیگران مشورت کردن با آنان است؛ لکن مشورت در جایی صورت میگیرد که فرد برای حل مشکلی که از آن آگاه است کسانی را با گزینش ارادی، طرف مشورت خود قرار دهد."