Skip to main content
فهرست مقالات

از ازلیت تا ابدیت

نویسنده:

(8 صفحه - از 11 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : ازلیت، ابدیت، ازلی، صراط مستقیم، سنت، خدا، معاد، خداوند، مبدء، سنت غیر قابل تغییر، حکمت، حکم، سنت غیر قابل تغییر جهان، جهان، تغییر، نظام تکوین، نظام تشریع، نظام تشریع تابع سنت غیر، رسم خداوند و صراط مستقیم، سنت الهی در نظام تکوین، نظام تشریع و تکوین اتفاق، صراط مستقیم جهان و سرچشمه، راه و رسم، علم خداوند، مصلحت، استمرار، غیر قابل تغییر الهی، معلوم، سنت الهی، مبدء و معادی

خلاصه ماشینی: "آری خداوند همچنان‌که خیر مطلق بالذات است، خیر مطلق نسبی است و هیچ موجودی نیست جز اینکه به اندازه ظرفیت و استعداد خود، از جانب آن که خیر مطلق است، گیرنده فیض و کمال است و این چیزی است که از سرچشمه ازلیت، آغاز شده و تا ابدیت، استمرار می‌یابد; آنهم بر صراط مستقیم و بدون هیچ‌گونه انحراف و اعوجاج و بر اساس یک سنت پایدار و همیشگی و لایزال . به هرحال، نسخ و بدا به معنای تغییر در علم خداوند یا سنت غیرقابل تغییر و تبدیل او نیست; بلکه به معنای این است که تغییر و تبدیل، معلوم اوست . اگر سنت غیرقابل تغییر جهان، تنازع بقاست و ضعیف در نظام طبیعت، پایمال; و قوی، سربلند و آسوده این جهان است، چرا انسان تابع این نظام نباشد و چرا قوی بر سر ضعیف نکوبد و ضعیف را پایمال نکند و از استثمار او خودداری کند؟ همه اینها باز می‌گردد به اینکه جهان را مبدء و معادی نباشد . اگر خدای عالم، خدایی عادل دادگستر نبود، چگونه ممکن بود که این‌همه رویه‌های عادلانه بر خلقت و شریعت او حکمفرما باشد؟ اگر علم او همچون ذاتش ازلی و ابدی و غیرقابل تغییر نبود، چگونه ممکن بود که سلسله معلومات و مخلوقات او نظام‌مند و قابل پیش‌بینی و محاسبه باشد؟ اگر صراط او مستقیم نبود، اگر سنت او ثابت و مستمر نبود، اگر عدالت او خدشه‌پذیر بود، و اگر در حکمت او خدشه و دغدغه‌ای بود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شد ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.