Skip to main content
فهرست مقالات

جهان را پاس بداریم

نویسنده:

(8 صفحه - از 23 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : هدایت، حضرت موسی علیه‌السلام و فرعون، برتری، خداوند، حصر، بهشت، آفرینش، داستان حضرت موسی علیه‌السلام، راه راست، هدایت تکوینی و هدایت تشریعی

خلاصه ماشینی:

"آنان که در برابر هدایت تبیینی و تشریعی پیامبران و امامان - که بار این وظیفه سنگین را خداوند بر دوش ایشان نهاده است- سر تسلیم فرود آورند، مشمول توفیقات مستمر الهی و دستگیری و ایصال به مقصود و مطلوب می‌شوند و تا آنجا پیش می‌روند که به آنها گفته می‌شود: «یا أیتها النفس المطمئنة* ارجعی الی ربک راضیة مرضیة* فادخلی فی عبادی* و ادخلی جنتی (2) ». حمله بردی سوی دربندان غیب تا نیایند این طرف مردان غیب چنگ در صلب و رحم‌ها بر زدی تا که شارع را بگیری از بدی چون بگیری شه‌رهی که ذوالجلال برگشاده‌ست از برای انتسال سد شدی دربندها را ای لجوج کوری تو کرد سرهنگی خروج نک منم، سرهنگ و هنگت بشکنم نک به نامش نام و ننگت بشکنم تو هلا دربندها را سخت بند چند گاهی بر سبال خود بخند سبلتت را بر کند یک‌یک قدر تا بدانی که «القدر یعمی البصر» سبلت تو تیزتر یا آن عاد که همی لرزید از دمشان بلاد؟ تو ستیزه‌روتری یا آن ثمود که نیاید مثل ایشان در وجود؟ صد از اینها گر بگویم تو کری بشنوی و ناشنوده آوری (1) هیچ قدرتی نتوانسته است در برابر سنت خدشه‌ناپذیر هدایت الهی ایستادگی کند. اکنون سؤال این است که چرا با اینکه وصف ممتاز «اعلی» ویژه خداوند است و ما مطابق آیه «سبح اسم ربک الأعلی»، شبانه‌روزی، چندبار در نمازهای خود «سبحان ربی الأعلی» را زمزمه می‌کنیم، با آن جمله متضمن معنای تأکید و حصر، به موسی گفته شده _______________________________ 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.