خلاصه ماشینی:
"با همه اینها، در مکتب اسلام، تقدس علم، مطلق نبوده، بلکه به فرموده امام علی(ع): «العلم بالعمل»، دانش به عمل وابسته است و باید ثمره عملی برای زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد؛ زیرا دانش غیرمفید وبالی است که باید از شر آن به خدا پناه برد.
در پاسخ به این واقعگرایی اسلام، مسوولان فرهنگی باید فضای آموزش چنان دانشی را فراهم کنند که برای خود و جامعه سودمند و در خدمت منافع ملی باشد.
متأسفانه در سالهای اخیر، مدیریتهای آموزش عالی درتوسعه علمی، از درک منافع ملی باز ماندهاند، از این رو، رابطه بازار کار و تربیت دانشجو قطع شده و گزینش دانشجو به گنجایش کلاسها و فرصت اساتید بستگی یافته است.
مردم فکر میکنند تعداد پذیرش دانشجو در هر رشته، به معنی اعلام نیاز کشور به آن تخصص است درحالی که چنین نیست و هیچ مسوولی نباید به کمیت دانشجو و فارغالتحصیلان مباهات کند، مگر آنکه قبلا بازار کار مفید برای آنها درنظر گرفته شده باشد."