Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق و سیاست

نویسنده:

(8 صفحه - از 43 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق ،سیاسی ،سیاست ،اخلاق و سیاست ،استبداد ،معاویه ،امام ،حکومت ،عثمان ،علی علیه‌السلام مرد سیاست ،علوم سیاسی ،مرد ،اصول علوم سیاسی ،انسان ،اسلام ،کار خلافت ،تثبیت ،عزل ،غزالی ،انقلابیون ،میان اصحاب امام علیه‌السلام ،مرد سیاست و اخلاق ،حق ،دنیا ،قدرت ،علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام مرد ،زندگی ،مردم ،جامعه ،تعریف علم سیاست

خلاصه ماشینی:

"آیا در روند وجود این روابط میان افراد و گروه‌ها، رعایت یک سلسله اصول هدفدار و قواعد اخلاقی، ضروری است یا حاکم و فرمانروایان در اداره کشور و سلطه بر فرمانبران، هرگونه رفتاری را می‌توانند پیاده نمایند؟ پاسخ به این سؤال بستگی دارد که حاکم و فرمانروایان، چه برداشتی از امر حکومت و مسأله اداره کشور داشته باشند؟ اگر حاکمان، مسأله سیاست را یک موضوع _______________________________ 1. رقابتی و به دست‌آوردن سلطه تفسیر کنند، طبیعی است که آنها برای بیرون کردن رقیب از صحنه سیاسی و به دست‌آوردن قدرت، به هر راه ممکن، تمسک خواهند جست؛ و این چیزی است که در نظر عالمان علم سیاست، مطرح است؛ زیرا آنان، سیاست را جز «رقابت» در عرصه سیاسی، چیز دیگری نمی‌دانند (1) . علی علیه‌السلام مرد سیاست و اخلاق برخلاف همه این اندیشه‌ها، علی علیه‌السلام ، شهسوار اسلام و تربیت‌یافته خاندان وحی، نخستین مؤمن جامعه صدر اسلام و یار و یاور پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در همه عرصه‌های نبرد و زندگی، آنجا که زمام امور خلافت را به دست گرفت، از روز نخست، اصول سیاسی خود را توأم با اخلاق اعلام کرد. گفت: اگر چنین کاری انجام دهید و خیرخواهی و مشورت را رد کنید؛ هر کس را می‌خواهید عزل کنید، معزول دارید؛ اما معاویه را ابقاء کنید؛ زیرا او آدم جسوری است و در میان شامیان نفوذ دارد. اما این ناقدان از خود نپرسیده‌اند که چرا امام علیه‌السلام چنین کاری انجام داده است؟ آیا او می‌توانست به جز اعتقاداتش به چیز دیگری عمل کند؟ اگر چنان انجام می‌داد عاقبت امر به کجا می‌رسید؟ آیا معاویه قیام نمی‌کرد و یا اصحاب طمع، دل به دنیا نمی‌بستند و ساکت می‌ماندند؟ جای دارد که این منتقدان از خود، این سؤال را بپرسند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.