چکیده:
حملونقل هوایی از نظر سرعت،ایمنی و گستردگی از اساسیترین نیازهای اجتماعی و اقتصادی در کشور است و در حال حاضر سهم صنعت هواپیمایی به ویژه در اقتصاد ایران با پیشرفت فنآوری،توسعه ارتباطات و رشد بخشهای مختلف اقتصادی در پی دستیابی به حداکثر سود و مطلوبیت از طریق صرفههای زمانی،کاهش هزینهها و شکوفا شدن اسعتدادها و منابع نرمافزاری و سختافزاری دوچندان شده است. حملونقل هوایی در کشور با توجه به یارانه سوخت در بخش جادهای و پرداخت یارانه در بخش ریلی همواره رقیبانی داشته است.در این شرایط قیمت بالای خدمات هوایی به رغم ویژگیهای یاد شده باعث کاهش تقاضا در این بخش نسبت به سایر بخشها شده است. در این راستا اعمال سیاستهای حمایتی از سوی دولت یکی از اقدامهای مهم در این بخش است که در نوشتار حاضر با بررسی عملکرد صنعت هواپیمایی کشور و به صورت موردی عملکرد حملونقل هوایی استان همدان،موانع و چالشها در این بخش و اثر مصوبه شورای اقتصاد در زمینه پرداخت یارانه به فرودگاههای کوچک مورد بحث قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
"در پروازهای بینالمللی میانگین عملکرد فرودگاههای یاد شده طی دو سال نخست برنامه چهارم نسبت به برنامه سوم از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار بود و مانند پروازهای داخلی، فرودگاههای فعال کشور در جابهجایی مسافر سهم بیشتری نسبت به حمل بار در مدت مورد بررسی داشت که این امر نشاندهنده بالا بودن تقاضای افراد در بخش حملونقل هوایی به دلیل اهمیت زمان،سهولت سفر و برخورداری از امکانات بهتر است.
متوسط سهم فرودگاههای کشور از کل تعداد پروازهای داخی و خارجی طی سالهای برنامه سوم و دو سال نخست برنامه چهارم توسعه(درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:ارقام جدول(3) نتایج حاصل از تحلیل متوسط عملکرد و سهم فرودگاههای کشور در جداول(2)و(3) نشاندهنده ان است که عواملی نظیر موقعیت فرودگاهها از نظر جغرافیایی،موقعیت اقتصادی استانها و درجه توسعهیافتگی استانهای مورد نظر،میزان تمایل و تقاضا و نیاز افراد منطقه،اهمیت گردشگری مناطق،میزان کاربرد فنآوری در زمینههای مختلف اقتصادی در استانها و نظایر آن از عوامل مؤثر تعیینکننده میزان عرضه و تقاضای خدمات هوایی فرودگاهها در استانهای کشور است.
در مطالعه حاضر با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در زمینه پرداخت یارانه به فرودگاههای کوچک مشخص شد که این طرح میتواند طرح مطلوبی برای توسعه و پیشرفت فرودگاههای کشور باشد اما با توجه به بالا بودن هزینههای احداث و نگهداری فرودگاه و نظایر آن نمیتوان اختصاص رقم 06 میلیارد ریالی را با توجه به اینکه بیش از نیمی از فرودگاههای کشور به دلیل مسائل و مشکلات ذکر شده در طرف عرضه و تقاضای خدمات در بخش حملونقل هوایی بدون عملکرد یا دارای عملکرد بسیار اندک هستند کافی دانست."