Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه یابی «من»

نویسنده:

(8 صفحه - از 21 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : نفس ،لذت ،عقل ،نفس لوامه ،جهاد ،خدا ،انسان ،کامیابی ،شهوت ،اصل لذت ،واقعی ،محکمه عدل نفس لوامه ،یوسف ،ذهن ،خداوند ،اصل واقعیت ،نفس اماره ،زبان ،محیط ،گام ،آنی ،عالم خارج ،جهاد اکبر ،اصل لذت و واقعیت ،عقل انسان و دل ،خوشیهای زودپا ،شرایط و امکانات ،توجه به امکانات ،سگ نفس ،جهاد با نفس

خلاصه ماشینی:

"«او» می‌خواهد از طبقه پنجم ساختمان به طبقه هم کف بیاید; چراکه لذت خود را در این می‌بیند و بنابراین، خود را از بالا به پایین پرتاب می‌کند، بدون اینکه به عواقب آن بیندیشد، ولی «من‌» توجه به واقعیت دارد . آیا بهتر نبود فروید به «من‌» اصالت می‌داد و بیان می‌کرد که این «من‌» نه تنها در خدمت «او» نیست، بلکه خود، اصالت و استقلال و اختیار دارد؟ اگر از اختیار خود سوء استفاده کند، «نفس اماره‌» است که «زلیخایی‌» را در مقام لذت‌طلبی به خیانت و نیرنگ می‌کشاند و برای بدنام کردن نفس شریف و کریم «یوسف‌» به توطئه می‌پردازد و سرانجام که از کردار خود پشیمان می‌شود، می‌گوید: «و ما ابری‌ء نفسی ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربی‌» (1) . اگر عقل، مهارکننده شهوات و غرایز یا سائقه‌ها و انگیزه‌های حیوانی باشد، منش واقعی انسان، متجلی است و انسان می‌تواند بگوید: این منم که بر سرنوشت و اعمال و رفتار خود حاکمیت تمام دارم و به همان راهی می‌روم که مرا به خاطر آن، آفریده‌اند . اما اگر عقل، خوار و محکوم و فاقد اختیار باشد، باید بگوییم: این «من‌» نیست که حاکمیت دارد، بلکه این «او» است که منطقه‌ای پهناور از نفس است و در برابر سلطان عقل، سر به نافرمانی برداشته و اعلام خودمختاری و استقلال کرده است و البته سلطان عقل، مقصر است; چراکه از اعمال حاکمیت‌خود، کوتاهی ورزیده و محکوم شهوات و سائقه‌های حیوانی شده است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.