Skip to main content
فهرست مقالات

ریشه یابی «من»

نویسنده:

(8 صفحه - از 21 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : نفس، لذت، عقل، نفس لوامه، جهاد، خدا، انسان، کامیابی، شهوت، اصل لذت

خلاصه ماشینی:

"«او» می‌خواهد از طبقه پنجم ساختمان به طبقه هم کف بیاید; چراکه لذت خود را در این می‌بیند و بنابراین، خود را از بالا به پایین پرتاب می‌کند، بدون اینکه به عواقب آن بیندیشد، ولی «من‌» توجه به واقعیت دارد . آیا بهتر نبود فروید به «من‌» اصالت می‌داد و بیان می‌کرد که این «من‌» نه تنها در خدمت «او» نیست، بلکه خود، اصالت و استقلال و اختیار دارد؟ اگر از اختیار خود سوء استفاده کند، «نفس اماره‌» است که «زلیخایی‌» را در مقام لذت‌طلبی به خیانت و نیرنگ می‌کشاند و برای بدنام کردن نفس شریف و کریم «یوسف‌» به توطئه می‌پردازد و سرانجام که از کردار خود پشیمان می‌شود، می‌گوید: «و ما ابری‌ء نفسی ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربی‌» (1) . اگر عقل، مهارکننده شهوات و غرایز یا سائقه‌ها و انگیزه‌های حیوانی باشد، منش واقعی انسان، متجلی است و انسان می‌تواند بگوید: این منم که بر سرنوشت و اعمال و رفتار خود حاکمیت تمام دارم و به همان راهی می‌روم که مرا به خاطر آن، آفریده‌اند . اما اگر عقل، خوار و محکوم و فاقد اختیار باشد، باید بگوییم: این «من‌» نیست که حاکمیت دارد، بلکه این «او» است که منطقه‌ای پهناور از نفس است و در برابر سلطان عقل، سر به نافرمانی برداشته و اعلام خودمختاری و استقلال کرده است و البته سلطان عقل، مقصر است; چراکه از اعمال حاکمیت‌خود، کوتاهی ورزیده و محکوم شهوات و سائقه‌های حیوانی شده است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.