خلاصه ماشینی:
"شاید برای خواننده جای تعجب باشد که بداند در حساسترین موقعیت خطبه غدیر که پیامبر(ص)پس از مقدمهچینی مفصل میخواستند امیر المؤمنین(ع)را بر سر دست بلند کنند و استثناییترین شکل خطابه را در عمر خود-بلکه در بین همه خطابههای جهان-نشان دهند،با نام قرآن و به عنوان تنها مفسر،آن حضرت را معرفی نماید،فرمودند: «فو الله لین یبین لکم زواجره و لن یوضح لکم تفسیره الا الذی انا اخذ بیده و مصعده الی و شائل بعضده و رافعه بیدی و معلمکم:ان من کنت مولاه فهذا علی مولاه،و هو علی بن ابی طالب اخی و وصیی و موالاته من الله عز و جل انزلها علی.
2-تفسیر آیهء تبلیغ فاوحی الی: «بسم الله الرحمن الرحیم»یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک-فی علی یعنی فی الخلاقه لعلی بن ابی طالب-و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس 1 خداوند به من چنین وحی کرده است:بسم الله الرحمن الرحیم،ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده-دربارهء علی،یعنی خلافت علی بن ابی طالب-و اگر انجام ندهی رسالت او را نرساندهای و خداوند تو را از مردم حفظ میکند».
1-عذاب آسمانی بر دشمن غدیر(2) واقعهء عجیبی که به عنوان یک معجزه،امضای الهی را بر خط پایان غدیر ثبت کرد جریان«حارث فهری»بود که در آخرین ساعات روز سوم،به همراه دوازده نفر از اصحابش نزد پیامبر(ص)آمدند و او از طرف بقیه گفت: ای محمد!سه سؤال از تو دارم:شهادت به یگانگی خداوند و پیامبری خود را از جانب پروردگارت آوردهای یا از پیش خود گفتی؟آیا نماز و زکات و حج و جهاد را از جانب پروردگار آوردهای یا از پیش خود گفتی؟آیا این علی بن ابی طالب که گفتی:«من کنت مولاه فعلی مولاه..."