Skip to main content
فهرست مقالات

مراتب چهارگانه عقل نزد ارسطو و غزالی

نویسنده:

(7 صفحه - از 23 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : عقل ،غزالی ،معقولات ،نفس ،عقل فعال ،عقل بالفعل ،استعداد ،عقل هیولانی ،مراتب چهارگانه عقل ،صور معقوله ،انسان ،عقل صور معقوله اکتسابی ،عقل غریزی ،قوه و استعداد ،هیولانی قوه‌ای است‌برای نفس ،مرحله ،مجرد ،اکتسابی ،احیاء علوم‌الدین ،حال غزالی مرحله عقل ،مرتبه عقل هیولانی ،معارج القدس ،کمال ،عقل هیولائی ،غزالی مراد از عقل غریزی ،عقل فطری و عقل غریزی ،معقولات دوم ،عقل بالفعل استعداد ،استعداد دریافت معقولات نخستین ،نفس ناطقه از مرتبه عقل

خلاصه ماشینی:

"عقل نزد ارسطو دارای مراتب چهارگانه است اسکندر افرودیسی در توضیح آراء ارسطو در مراتب عقل چنین می‌نویسد: مرتبه اول: عقل هیولانی یا مادی که عبارت است از صرف قوه و استعداد محض یعنی مرحله‌ای است که هنوز هیچ نفسی در آن مرتسم نگشته ولی استعداد پذیرفتن هر معقولی را دارد و در حقیقت می‌توان گفت که عقل هیولانی همان استعداد دریافت معقولات نخستین است و از این جهت آنرا «عقل هیولانی‌» می‌گویند که به هیولای نخستین که به ذات خود دارای هیچ صورتی نیست و برای هر صورتی موضوع محسوب می‌شود تشبیه شده است و مانند استعداد کودک به نویسندگی است . و در کتاب «معارج القدس فی مدارج معرفة‌النفس‌» (2) درباره عقل بالمستفاد و اشاره به این دارد که صور معقوله در «عقل مستفاد» حاضر و در دست‌رسی است که عقل آن را بالفعل مطالعه و بررسی و آن را بالفعل درک و تعقل می‌نماید و این عقل در نظر او همان عقل قدسی است و این که آن را عقل مستفاد می‌نامند و از آن جهت است که عقل بالقوه صرفا به وسیله عقلی که دارای فعلیت دائمی است از حالت‌بالقوه بیرون می‌آید و اگر با عقل مستفاد عقل بالقوه ارتباط و پیوند یابد و ارتباط و پیوند آن‌ها باهم به گونه‌ای باشد که نوعی از صورت در آن بالفعل انطباع و ارتسام یابد، باید این عقل و درک رامستفاد از خارج دانست‌» ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.