Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر نقد در مورد ذبح در حج

نویسنده:

(17 صفحه - از 54 تا 70)

خلاصه ماشینی:

"××× اکنون که اثبات شد نسبت‌بین دلیل وجوب ذبح و دلیل حرمت اسراف، ورود نیست، پس چه نسبتی بین این دو وجود دارد؟ آیة‌الله مکارم شیرازی معتقدند حق آن است که دلیل وجوب ذبح قربانی در حج نسبت‌به مواردی که قربانی‌ها تلف می‌شود و به مصرف نیازمندان نمی‌رسد، اطلاق ندارد و در نتیجه اصولا دلیل وجوب ذبح شامل چنین مواردی نشده و ادله حرمت اسراف در این مورد جاری خواهد بود، بدین ترتیب اصلا نوبت‌به تعارض یا تزاحم نمی‌رسد . باید توجه داشت که مطابق بیان فوق دلیل این احتیاط تمسک به اطلاق ادله وجوب اضحیه نیست تا اشکال شود که با پذیرش عدم اطلاق ادله مزبور چگونه می‌توان اهتمام شارع را به ذبح قربانی استنباط نمود، بلکه دلیل احتیاط توجه به ادله خاصی است که در موارد مختلف (مانند کسی که پول خرید قربانی را ندارد یا از ورود به مکه یا حرم منع شده است‌یا بر اثر خستگی حیوانی که برای ذبح با خود آورده نتوانسته _______________________________ 1) بقره: 196 . . که نظیر «اذا ذبحت او نحرت فکل‌» در صحیحه معاویة بن عمار می‌باشد)، چنین می‌فهمد که مولا مطلوب واحدی دارد و آن، ذبح قربانی به صورتی است که مورد استفاده قرار گیرد و تلف نشود لذا اگر شرایطی پیش آید که امکان استفاده از گوشت قربانی وجود نداشته باشد، عبد شک می‌کند که آیا در این شرایط ذبح قربانی مطلوب مولا هست‌یا خیر و با تامل به این نتیجه می‌رسد که در چنین وضعیتی، ذبح به نکته دیگری که برای اثبات وحدت مطلوب قابل توجه می‌باشد، آن است که تعدد مطلوب در واقع به نوعی از اطلاق و شمول دلیل بر می‌گردد یعنی حقیقت تعدد _______________________________ 1) حج، 36 ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.