چکیده:
یکی از مسائل مهم فلسفة اخلاق،مسئلة مطلق یا نسبی بودن احکام و ارزشهای اخلاقی است.صاحبنظران و آشنایان به اخلاق نظری، در این زمینه با دیدگاههای متفاوتی روبهرو بوده و هستند و هر یک فراخور بضاعت علمی و دقت نظری خود،به اثبات یا نفی برخی از آنها پرداختهاند.نویسنده که در آثار دیگر خویش به اثبات واقعیت اخلاق و نفی اعتباری و سلیقهای بودن آن و نیز صدقپذیری آن پرداخته است، در این جستار با طرح آرا و نظریههای فیلسوفان اخلاق و آشنایان به اینگونه مباحث،به نفی نسبیت اخلاقی میپردازد و نوعی مطلقگرایی اخلاقی را تبیین میکند.
خلاصه ماشینی:
". ytilarom fo snoitinifed evitamroN تبیین تعاریف اخلاق و برآیند نسبیت یک جامعه ممکن است دارای اخلاقی باشد که تنها به رفتارهایی ارتباط داشته باشد که با اعمال دیگران ارتباط روشنی ندارد و درعین حال،امری دینی و مبتنی بر دستورات خدا باشد؛مانند اختصاص اوقاتی به انجام دادن شعائر دینی.
اگرچه تفاوتهای مهم دیگری میان این دسته از فیلسوفان که اخلاق را آموزهای همگانی میدانند که همة افراد عاقل باید رفتار همة فاعلهای اخلاقی را با آن اداره کنند،وجود دارد،شباهتهای بسیاری نیز وجود دارد.
عینیت احکام اخلاقی مستلزم این است که کسی که چنین حکمی را اظهار داشته است،خطاناپذیر باشد و حتی مستلزم درستی آرای مورد توافق عموم نیست،ولی اگر مجموع رفتاری به لحاظ عینی،حق باشد،باید برای همة افراد عاقل که به درستی دربارة آن موضوع قضاوت میکنند،حق باشد و نمیتواند خطا باشد.
اگرچه ممکن است به نظر رسد ذهنگرایی اخلاقی به طور مناسبی همة انسانها را در اظهار احکام اخلاقی برابر میداند،پیامدهای غریبی نیز دارد؛زیرا اولا این دیدگاه دلالت میکند که هر یک از ما به لحاظ اخلاقی خطاناپذیریم؛تا آنجا که چیزی را انجام میدهیم،میپسندیم یا بدان عقیده داریم،هیچ خطایی نداریم،ولی چنین چیزی درست نیست.
2. اگرچه نسبیتگرایی فرهنگی برخلاف ذهنگرایی،همة اشکال مباحث اخلاقی را رد نمیکند-بدین دلیل که امکان دارد افراد بر خلاف مصوبات جامعه کاری انجام دهند-ممکن است دلایل مشروعی برای مخالفت اخلاقی وجود داشته باشد.
8591 ,sserP ytisrevinU llenroC ,kroY weN ,acahtI ,weiV fo tnioP laroM ehT ,truK ,reiaB - .
9791 ,sserP ytisrevinU drofxO ,kroY weN ,thgiR eht dna dooG eht fo yroehT A ,drahciR ,tdnarB - .
8991 ,sserP ytisrevinU drofxO ,kroY weN ,noitacifitsuJ dna erutaN stI:ytilaroM ,dranreB ,treG - ."