Skip to main content
فهرست مقالات

آزادی همچون جوهره شخصیت انسان (1)

نویسنده:

(8 صفحه - از 24 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : انسان ،حقوق ،حقوق طبیعی ،شخصیت انسان ،مکتب حقوق طبیعی ،مذهب ،مانع ،ویژگیها ،شکار ،ذاتی ،تعریف ،عقل ،اجتماعی ،انسان ( ،زندگی ،فرد ،محیط ،اندیشه ،قدرت ،هستی ،ذات انسانی ،حقوق طبیعی انسان ،حقوق سیاسی و حقوق انسانی ،گسترش آزادی فرد مسلط ،مفهوم ،قانون ،احکام ،درک ،مفهوم و تعریف آزادی ،شخصیت آدمی و جوهره هستی

خلاصه ماشینی:

"سخن از آزادی و دموکراسی، گرچه از روزگاران باستان، از دوران یونان و ادوار بعدی اندیشه بشری، در میان انسانها وجود داشته است، اما اوج این سخن از دوران اندیشه‌گران حقوق سیاسی و حقوق انسانی انسان نضج گرفته است . آزادی چیست؟ ولی سؤال این است که منظور از آزادی چیست؟ حدود و محدوده آن کدام است؟ آیا بشر چه مقدار و چه مفهومی از آزادی را در نظر دارد؟ آیا آزادی تنها مخالف استبداد بوده است‌یا هرگونه مانعی که فرد آزادی طلب احساس کند، می‌خواهد آن را از برابرش بردارد؟ حتی اگر مذهب هم باشد . این فرد (انسان ابتدائی) بمانند آن شیر درنده، آزادی مطلق دارد و هیچ چیزی آزادی او را محدود نمی‌کند، مگر طبیعت، بمانند: کوه، دریا، رودخانه، صحرا، گرما، خشکسالی و دیگر موانع طبیعی . در این نگاه هستی‌شناسانه، انسان واقعیت هستی خود و جوهره ذاتی خویش را درک می‌کند و می‌فهمد که او در مسیر زندگی، وقتی که می‌خواهد راه بیافتد با چه موانعی روبه‌رو می‌شود و یا چه گرایشهائی دارد که می‌خواهد آنها را تحقق بخشد . این حقوق در مذهب مسیحیت مورد تایید قرار گرفته و سن توماس داکن، فیلسوف مسیحی قرن سیزدهم، قوانین طبیعی یا فطری را پرتوی از مشیت الهی که بشر آن را در می‌یابد، تعریف کرده است (همان، ص 7) . در مکتب حقوق طبیعی، صحبت از حقوق ذاتی که از جمله آنها آزادی است، در جریان است و طبیعی است که این حق ذاتی، جزو شخصیت و ذات آدمی به حساب می‌آید و ریشه‌های آن را باید در درون ذات انسان جستجو کرد نه در عامل خارجی و بیرونی (که احیانا مانع تلقی می‌شود) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.