Skip to main content
فهرست مقالات

زیبایی و حقانیت جهان هستی

نویسنده:

(9 صفحه - از 14 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : زیبایی ،حق ،زیبایی و حقانیت جهان هستی ،بطلان ،جهان ،انسان ،بازیچه ،باطل ،لهو ،عقل ،خداوند ،هواهای نفسانی جهان هستی ،آری ،روح ،جهان بازیچه ،کسانی ،مطلق ،تجلی زیبایی خالق ،زیبایی جهان ،آسمان و زمین ،اندرین سوره ،سخن ،به‌همین‌جهت ،هوای نفس سخن ،سر باطل ،پیشوایان معصوم ،بیهوده ،زیبایی و جمال ،زیبائی مطلق ،انسان آینه دل

خلاصه ماشینی:

"آری به قول شیخ شبستری: به قیاسات عقل یونانی نرسد کس به ذوق ایمانی گر به منطق کسی ولی بودی شیخ سنت ابوعلی بودی غرور علم و فلسفه و منطق و کلام هم مستی و گمراهی می‌آورد و منحصر دانستن راه در براهین عقلی و غفلت از تهذیب نفس و تصفیه روحی و گرایش ذوقی و ایمانی و وحیانی انسان را دو نیمه راه بر زمین می‌کوبد و به همین جهت است که همان بوعلی مورد طعن شیخ شبستری در اشارات خود در مورد حل برخی از مسائل عمیق اذعان می‌کند که بر هر کسی آسان نیست، «الا علی الراسخین فی الحکمة المتعالیة‌» (2) . حکمت متعالیه همان است که از بحث گذشته و به ذوق روی آورده و از راه زدودن زنگارهای باطن از راه شریعت، به صفای باطن رسیده است وگرنه: حکیم فلسفی چون هست‌حیران نمی‌بیند ز اشیا جز که امکان ز امکان می‌کند اثبات واجب وزین حیران شد اندر ذات واجب گهی از دور دارد سیر معکوس گهی اندر تسلسل گشت محبوس ظهور جمله اشیا به ضد است ولی حق را نه ضد است و نه ند است چو نبود ذات حق را شبه و همتا ندانم تا چگونه داند آن را همه عالم به نور اوست پیدا کجا او گردد از عالم هویدا زهی نادان که او خورشید تابان به نور شمع جوید در بیابان به هر حال، جواب دندان‌شکنی که به اینها داده می‌شود، این است که: «افحسبتم انما خلقناکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون‌» (1) . اگر انسان آینه دل را صیقل کند، به این اراجیف و اباطیل روی نمی‌آورد، بلکه بوعلی وار می‌گوید: دل گرچه در این بادیه بسیار شتافت یک موی ندانست ولی موی شکافت اندر دل من هزار خورشید بتافت آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت آری تواضع علمی و فلسفی از عالمان و فیلسوفان، حکیمانه و فرزانگی است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.