چکیده:
مسلمانان در بسیاری از موضوعات دینی و مسائل کلامی، مثل: خداشناسی، براهین اثبات وجود خدا،ضرورت نبوت، ویژگیهای پیامبری مانند: وحی، اصل عصمت و عصمت از شرک و کفر قبل از نبوت و بعداز آن و... دارای آرا و نظرات مشترک هستند که توجه و تاکید بیشتر به آنها، همراه با تعامل و گفتوگویعلمی اندیشمندان اسلامی، اختلاف و تعصبات را از بین میرود و زمینه مناسب و افق جدیدی را برایتقریب و وحدت فراهم مینماید.ایجاد مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مشترک نیز میتواند نقش اساسی در تقریب مذاهباسلامی ایفا نماید، زیرا در چنین مراکزی، پیروان مذاهب بیشتر با منابع و متون یکدیگر آشنا میشوند و بهواقعیتهایی که میتواند نقش بنیادینی در نزدیکسازی اندیشهها ایفا نماید پی میبرند. وجود رسانهبینالمللی در راستای اهداف تقریب و بیان مشترکات به دور از هرگونه تعصبات مذهبی و پاسخگویی بهاتهامات وارده علیه مذاهب و تشکیل نماز جمعه مشترک نیز میتواند از راهبردهای بنیادین تقریب بهحساب آید.
خلاصه ماشینی:
امروزه که جهان کفر با تمام اختلافاتی که در مبانی فکری و اعتقادی دارند، به خاطر سلطه بر جهانو بلعیدن کشورهای جهان سوم، به خصوص جهان اسلام، به عناوین مختلفی متحد میشوند و باایجاد شرکتهای فراملیتی و اتحادیههای سیاسی، نظامی و اقتصادی میخواهند نبض حرکت روبهرشد جهان را در اختیار داشته باشند، بر مسلمانان لازم است بر محور قرآن و سنت جمع شوند، ازعظمت و اقتدار اسلامی خود دفاع نمایند و در جهتگیریهای سیاست خارجی خود درباره منافع واهداف مشترک بیندیشند و نخبگان و فرزانگان جهان اسلام با مطالعه و تفکر در متون دینی دور همجمع شده و نشستهایی را برگزار نمایند که در آن سیاستهای کلی دولتهای اسلامی بر محورقرآن و سنت و منافع جهان اسلام طراحی و مهندسی شود و برای عملیاتی شدن و اجرایی نمودنراهکارهای پیشنهادی، با دولتمردان کشورهای اسلامی تفاهم نمایند و با تصویب قطعنامههایی، بهاندیشه و تفکر متفکران اسلامی، توسط سران کشورهای اسلامی یا نمایندگان آنان، جبنه اجراییبدهند تا از تئوری صرف خارج شده و به مرحله عمل و اجرا برسد.
برهان وجوب و امکان یکی از براهین اثبات وجودخداوند که متکلمان مذاهب اسلامی آن را به یک شکل تبیین نمودهاند، برهان وجوب و امکان است؛ به این بیان که: تمام موجودات عالم ممکن هستند و هر موجودممکن نیاز به واجبالوجود دارد که خداوند متعال میباشد؛ به عبارت دیگر، در عالم هستی موجوداتیوجود دارند که یا هستی آنها واجب و ضروری است، به گونهای که نیاز به وجود دیگر ندارند و یانیازمند به غیرخود میباشند.