خلاصه ماشینی:
"خانم اشمیتکه علاوه بر مقاله حاضر و ضمن چاپ بخشهای باقی مانده از کتاب تصفح الادله با مشارکت ویلفرد مادلونگ (ویسبادن 2006) ، اثر دیگری نیز با همکاری مادلونگ درباره تأثیر کلامی ابوالحسین بصری بر قرائیم با عنوان زیر تالیف کرده است: Wilferd Madelung and Sabine Schmidtke, Rational Theology in Interfaith Communication Abu l-Husayn al-Basris Mutazili Theology among the Karaites in the Fatimid Age (Leiden 2006).
برای آراء ابوالحسین بصری مورد اشاره و ارجاع مؤلف زیدی، عبدالله بن زید العنسی (متوفای 1126/667) در کتاب المحجة البیضاء (تالیف شده در 640/1242) که از آن دست کم دو نسخه خطی (مونیخ، گلاسر 148 و مکتبة آل الوزیر صنعاء) باقی مانده است، بنگرید به: الحبشی، فهرس، ص48: عبدالسلام بن عباس الوجیه، مصادر التراث، ج2، ص385 و قاسم بن احمد محلی (حدود قرن هشتم/ چهاردهم) در تعلیق علی شرح الامام المشهور بمانکدیم (نسخه خطی میلان آمبروزیانا F291) قرار گرفته است.
اخیرا شماری از متون به دستآمدهای که نشان میدهد قرائیم با تفکر و تألیفات ابوالحسین بصری آشنا بودهاند، در مجموعه آبراهام فرکویچ در سن پطرزبورگ (سه بخش مطول از مفصلترین اثر کلامی ابوالحسین بصری، یعنی کتاب تصفح الادلة که یک قرائیمی معتزلی آن را استنساخ کرده)، کشف شده است.
باب الدلالة علی ان الله عزوجل قادر عالم حی لا لمعان قدیمة * * * بخشهای موجود از نقل قولهای ابن ملاحمی از کتاب تصفح الادله ابوالحسین بصری در کتاب المعتمد فی اصول الدین که وی با نیت و قصد اختصار و تکمیل و روزآمدکردن، آنها را از کتاب تصفح الادلة نقل کرده، (1) فصلی دارد که نظیر آن فصل در تصفح الادلة به صورت کامل در فرکویچ (2) عربی 655 آمده است."