خلاصه ماشینی:
"وی در کتاب دیگری به نام سلم النجاة پس از تأکید بر اهمیت تأویل، پرسشی فرضی را مطرح کرده، میگوید: اگر گفته شود: چرا پیامبر خودش وظیفه آگاهاندن از تأویل را به عهده نگرفت؟ باید در پاسخ گفت: گیریم پیامبر خودش این وظیفه را به انجام رسانده بود، ولی این امر دعوت او به پیروی از قرآن و شریعت را تضعیف میکرد، زیرا اگر او میگفت که قصد(واقعی) او در انجام طهارت با آب، پالودن نفس از شک و تردید و تهذیب آن با علم و دانش است، امتش میگفتند: از آنجا که ما حقیقت را شناختهایم نیازی نداریم که طهارت را انجام دهیم.
گروه دوم را، همانطور که در خود قرآن نیز ذکر شده، سجستانی چنین تعریف کرده است: هنگامی که شنونده آیات متشابه را میشنود، عقلش] معنای ظاهری آنها را [نمیپذیرد، و او گیج میشود، زیرا [معنای آنها [به دور از معیارها و رسوم [پذیرفته شده [است، نظیر گفتوگوی مورچه با سلیمان، خبرآوردن هدهد از باورهای دینی شخصی ملکه سبأ، سرد شدن آتش بر ابراهیم، جوشش دوازده چشمه به هنگامی که موسی عصایش را بر صخره زد و از این قبیل در قصص انبیاء....
مترجم واژه سجستانی جعفر بنمنصور یمن نور نور علم که از امر خدا و از عقل و نفس میتابد ایمان مشکات ناطق فاطمه (دختر پیامبر) مصباح اساس امام حسین زجاجة متم اول یعنی امام اول، حسن وقتی حسین در رحم مادرش بود کوکب دری امام حسین فاطمه شجرة مبارکة زیتونة امام علی زین العابدین ابراهیم لاشرقیة و لاغربیة وصف است برای شجره یعنی علی زین العابدین دین ابراهیم که نه یهودیت و نه مسیحیت است یکاد زیتها یضیء امام محمد باقر حسین میتوانست در حالی که هنوز در رحم مادرش بود، درباره امامتش سخن بگوید."