خلاصه ماشینی:
"«للحق قوالب و اشباح تجری فیها احکام الربوبیة»این عبارت به تنهایی روشنگر و قانون اقتضا از ذره تا ذره و کهکشهانها و از جرثومهء حقیر تا عوالم انسانی و مجرد است و عقول و فرشتگان را دربرمیگیرد و حرکت برخلاف برداشت نادرست جلال الدین رومی از جمادی به سوی فرشتگان نیست بلکه نفخه الهیه بدن را مرکوب قرار میدهد و پس از کارآموزی دنیوی با انبان پرو نفس حربه به سوی عالم برزخی بر میگردد و مراتب فرشته و کروبیان را در مینوردد و سرانجام به من حقیقی خود که ذات احدیت است برمیگردد و در حقیقت یک«من»در عالم بیشتر نیست و ما همه مانند ماسک(از معدن و گیاه و حیوان انسان و فرشته) بر روی آن افتادهایم و کمال مطلق اوست و همینکه اگر انواع وجود را به ترتیب:ماده،انرژی،نور،انواع وجودها بدانیم باید اذعان کنیم که روح آدمی از سنخ هیچیک از آنها نیست و همان«دم»الهی است که به لاتینی ANIMA) و به عبری NEPHECHE و به یونانی PSYCHE گفته میشود و از فیضائات همان بینهایت بزرگ و بینهایت خرد است واژههای نفخه و نفحه و نفث ناظر به همان معناست."