خلاصه ماشینی:
"» و یا هنگامی که حضرت شنیدند مهاجرین در سقیفه برای تصاحب خلافت اجتماع کرده و به این سخن استدلال آوردهاند که:"ما شجره و ریشهء وجودی پیامبریم زیرا او در بین ما متولد شده و رشد یافته است"،امام(ع)فرمود: «احتجوا بالشجرة و اضاعوا الثمرة» «به درخت استناد کردند ولی میوه آن درخت(اهل بیت پیامبر(ع)را به تباهی سپردند!»3 برداشت غلطی که از این سخنان امیر المؤمنین(ع)صورت گرفته میتوان چنین شرح داد: گفتهاند حضرت در عبارات فوق از برتری و اولویت خود در امر حکومت سخن رانده و تعبیر«أحق»را راجع به خود بکار بردهاند،پس استفاده میشود که«دیگرانی» نیز در این امر دارای شایستگیها و واجد شرایط و حقوقی بودهاند،ولی امیر المؤمنین(ع) تاکید میورزد که او شایستهترین ایشان است!و این،عقیده شیعه را در موضوع خلافت اسلامی و انحصار اینجایگاه به امام امیر المؤمنین علی بن ابیطالب 7 پس از رحلت رسول خدا(ص)متزلزل میسازد!به تعبیری اینان گمان کردهاند تمام نصوص و تصریحات قرآنی و سخنان مکرر پیامبر اکرم(ص)با تعبیراتی از قبیل اولی و احق قابل توجیه و چشمپوشی خواهد بود؛ ما در این مقال قصد استناد به دلایل مستقل و بیشمار قرآنی و روایی در اثبات خلافت انحصاری و بیبدیل اهل البیت(ع)پس از پیامبر(ص)مانند آیه "اولو الامر" و آیه«و لایت»و..."