خلاصه ماشینی:
"تحکیم پایههای دینی مشروعیت از طریق دنبال کردن اهداف«جماعت»یعنی حفظ سرزمین اسلام از بدعتها،فتنهها و حکومتهای غیرمشروع و نیز تثبیت مذهب اهل سنت و جماعت از طریق تعقیب دگراندیشان و مخالفان مذهبی و همچنین تأیید نهادهای مذهبی از ایشان از طریق تأسیس مدارس برای آنان و یاری رساندن به فعالیتهای مذهبی عالمان دین و از همه مهمتر عمل به شریعت اسلامی در تدبیر حکومت و در مقام قضا،امکانپذیر بود،اما از دیگر سو،این امور خود به کنترل بیشتر علما و تحدید فعالیتهای مذهبی و نقش اجتماعی آنان در نهایت میانجامید.
در این مقاله در ابتدا،کوششهای نور الدین زنگی برای حمایت از«اهل سنت و جماعت»،به عنوان«دین دولتی»،تحکیم پایههای مشروعیت حکومت،تثبیت مناسبات حکومت با علما و نیز کنترل نهادهای مذهبی را مطالعه میکنیم و سپس به حکومت ایوبیان و خاصه عصر صلاح الدین خواهیم پرداخت.
بنابراین،برخلاف خواجه نظام الملک که بر تأسیس مدارس نظامیه برای شافعیان تأکید داشت و با این کار بر آن بود تا ضمن به رسمیت شناختن مذهب حنفی(در چارچوب مذهب سنت)،به شافعیان(اشعری مذهبان)که تا اندکی پیشتر و خاصه در عصر وزیر کندری،حنفی متعصب،سخت مورد تعقیب بودند،میدان فعالیت بیشتری دهد و بدین وسیله مشروعیت مذهب شافعی(و اشعری)را تضمین کند.
نور الدین با اینکه خود حنفی مذهب بود،در چارچوب ایدئولوژی اسلام سنی که یادگار دوران سلاجقه بود،به همه مذاهب فقهی سنی حتی حنابله و مالکیان نیز مجال فعالیت میداد14این کار البته رقابتهای میان مذاهب سنی را که گاه به نزاعهای خشن و خونین میانجامید،کمرنگ میکرد،کاری که المستنصر،خلیفه عباسی در تأسیس مدرسه مستنصریه به آن نظر داشت و ازاینرو آن را وقف فقهای مذاهب اربعه کرد15."