خلاصه ماشینی:
"مادلونگ در اینباره مینویسد:«نور الدین، قطب الدین مسعود بن محمد نیشابوری شافعی را که در نیشابور تحصیل کرده بود و در بغداد و دمشق و نظامیه نیشابور تدریس میکرد،به حلب فراخواند و او را به سمت استادی نفریه منصوب کرد»،بنگرید به:مادلونگ،همان،ص 76،حاشیه 2.
مادلونگ همچنین مینویسد که «تنها نور الدین بود که برای تثبیت مذهب اهل سنت و جماعت مجدانه تلاش کرد.
او از ابن جوزی نقل میکند که گفته است نور الدین حنفی مذهب بود،اما از مذاهب مالکی و شافعی نیز حمایت میکرد.
مادلونگ درباره کوششهای نور الدین برای ساخت مدارس شافعی مینویسد:«او در دمشق دو مدرسه حنفی و چهار مدرسه شافعی ساخت.
بنگرید به:هادی عالمزاده،«آل زهره»،دائرةالمعارف بزرگ اسلامی،ج 2،ص 16؛نیز بنگرید به:ابن عدیم،همان،ج 3،ص 15-18، 29؛ابوشامه همان،ج 2،ص 352؛مادلونگ با اشاره به نزاع حنفیان و شافعیان در حلب مینویسد:«کشمکش میان جانشینان زنگی نور الدین در حلب و صلاح الدین محققا به تقویت مجدد مذهب حنفی و مذهب شیعه در این شهر در برابر مذهب شافعی انجامید.
نور الدین خود در دانش حدیث دست داشت،بنگرید به،ابوشامه، الروضتین،ج 1(1)،ص 30؛ابن اثیر،التاریخ الباهر،ص 165؛برای کوششهای او و تقدیر از آن از سوی علمای سنی،بنگرید به:ابن کثیر،همان،ج 12، ص 278-279؛ابن اثیر،همان،ص 172؛ابوشامه،همان،ج 1(1)،ص 34؛ سبط ابن جوزی،همان،ج 8(1)،ص 329.
بنگرید به:نامه نور الدین به خلیفه مستضیء عباسی در ابوشامه،ج 1(1)،ص 520:«و ما برحت هممنا الی مصر مصروفة و علی افتتاحها موقوفة، و عزائمنا فی اقامة الدعوة الهادیة بها ماضیة..."