خلاصه ماشینی:
"لطفا بفرمایید چطور شد که به جمعآوری مجوعه آثار خوشنویسی متعلق به پیشینیان پرداختید؟ ساعتچی:اصولا مجموعهداری از گذشتههای بسیار دور نیز رایج بوده است و حتی از دوران صفوی و دورههای بعد هم افرادی بودهاند که به برخی هنرها علاقه داشتهاند و به خصوص به هنر خوشنویسی که قطعات درجه یک اساتید را یا در همان زمان و در منازل خود سفارش میدادند یا در مرقعاتی نگهداری میکردند.
زاهد:مقداری از این آثار از گذشته به ما ارث رسیده و در منزلمان وجود داشته (به تصویر صفحه مراجعه شود) است که من به خاطر علاقه و شناختی که نسبت به متون خوشنویسی داشتم،در میان برادران و دیگر اعضای خانواده،به حفظ و نگهداری آنها اقدام کردم.
حرفه مجموعهداری به طور کلی از نظر هزینه و بودجهای که برای این امر اختصاص داده میشود،چگونه است و یک مجموعهدار،چه مدت زمانی را برای جمعآوری آثار مورد نظر خویش در نظر میگیرد؟ زاهد:در هر شرایط زمانی،آثار قدیمی هم مثل بقیه کالاهای اقتصادی،شرایط و زمان ویژه خود را دارد.
آیا در جمعآوری برخی آثار هنری قدیمی که توسط مجموعهداران خصوصی انجام میگیرد،امکان جعلی بودن آثار وجود دارد و اصولا یک مجموعهدار تا چه اندازه به این قضیه و تشخیص آن توجه دارد؟ فدائیان:فکر میکنم جعلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
مثلا در رابطه با آثار میر عماد،من فکر میکنم اگر بخواهیم مجموعه آثاری را که مربوط به این هنرمند است جمعآوری کنیم،به اندازه (به تصویر صفحه مراجعه شود) دو تا سه برابر عمر میر عماد وقت لازم است تا ما بتوانیم این کار را انجام دهیم."