چکیده:
در این مطالعه برای تعیین ویژگیهای وقوع زمینلغزهها در بزرگراهها و جادهها، دادههای مکانی 9061 مورد سطح لغزشیافته با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.بدین منظور یک شبکه ارتباطی به طول 621 کیلومتر در ناحیهای به وسعت 102 کیلومتر مربع از نواحی کوهستانهای جنگلی مناطق مرطوب مداری در پورتوریکو انتخاب شده و در این رابطه از بیست منطقه آسیب دیده که طول آنها از 5 تا 004 متر متفاوت بوده و بهطور عمود بر جاده اندازهگیری شدهاند،استفاده شده است.در ناحیه مورد مطالعه در فواصل بیشتر از 58 متری جادهها، متوسط تعداد وقوع زمینلغزه تقریبا 6 مورد در هر کیلومتر مربع و در محدودهء 58 متری کنارههای بزرگراه،تعداد آنها 03 مورد در هر کیلومتر مربع بوده است.بهطور متوسط این میزان گسیختگی در 071 متر راه،033 متر در هر کیلومتر مربع از مساحت منطقه را متأثر کرده،درحالیکه میزان تخریب تودهای در بیرون از منطقه آسیبدیده به 04 متر مربع در هر کیلومتر از مساحت منطقه رسیده است.این نتایج نشان میدهند که میزان گسیختگی ناشی از تخریب تودهای در جادهای به طول 071 متر از 5 تا 8 برابر افزایش مییابد.در ناحیه مورد مطالعه میزان پیامدهای محیطی در اثر احداث جادهها بیشتر از آن مقداری است که معمولا به نظر میرسد.مقالهای که در اینجا ارائه میشود،روش سادهای را برای ارزیابی ارتباط مکانی تخریب تودهای با ساخت بزرگراهها،معرفی میکند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در اینجا بررسی دو موضوع مهم است: 1)چه تعداد از جادههای نواحی کوهستانی در معرض لغزش قرار میگیرند؟ 2)پهنای منطقه آسیب دیده و گسیخته در اثر احداث بزرگراهها چقدر باید باشد؟ برای پاسخ به این سئوالها،ناحیهای به وسعت 102 کیلومتر مربع از منطقه پورتوریکو انتخاب شده که جنگلی و نسبتا دست نخورده است و به نام جنگل آزمایشی لاکیلو (Luquillo Experimental Forest) شناخته میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4-مساحت(هکتار در هر کیلومتر مربع)محل زخم ناشی از لغزشهای دور یا نزدیک نسبت به جاده ها در مناطق گسیختگی در فاصله 5 تا 004 متری جادهها در نواحی جنگلی لاکیلو در حالیکه در فواصل بیش از 58،متر مساحت منطقه نفوذ 0012 متر مربع بر کیلومتر مربع میباشد،این مسئله در سطح ناحیه یک اختلاف هشت برابری را نشان میدهد که از تخریب تودهای متأثر شده است.
عواملی نظیر شیب دامنه و سنگ مادر از جمله عوامل مؤثر در پایداری دامنهها شناخته شدهاند لیکن از تجزیه محل گسیختگی بزرگراهها،در این مقاله چنین استنباط میشود که حتی اگر این عامل مهم مورد ملاحظه قرار نگیرند،بین پدیده وقوع لغزش و نحوه استقرار و احداث جادهها میتواند همبستگی معنیداری وجود داشته باشد.
این منطقه آشفته 8 درصد ناحیه مورد مطالعه را دربرگرفته و نشان میدهد از زمانی که در کوهستانهای لاکیلو بزرگراهها ساخته شده و یا مورد نگهداری قرار گرفتهاند،نواحی وسیعی تحت تأثیر تخریب تودهای واقع شده و برای هر کیلومتر از طول بزرگراهها یعنی تقریبا 21 هکتار از 102 کیلومتر مربع از ناحیه مورد مطالعه تعداد وقوع لغزشها نیز افزایش یافته است."