خلاصه ماشینی:
"از همهء اینها گذشته، استاد تقریبا در تمامی آثار خود اعم از اینکه در حوزهء معارف اسلامی بوده یا در حوزههای گوناگون معارف انسانی،استنادهای فراوانی به اشعار و ابیات مولوی در مثنوی یا دیوان شمس داشته و همین امر نشانهء احاطهء گستردهء استاد به محتوا و مضمون این قرآن پارسی است.
مولوی در اثر بر خورد با عارفی وارسته و انسانی کامل به تکمیل مبانی شخصیتی خویش پرداخت،و جعفری نیز در دوران حیات خویش با انسانهایی وارسته بر خورد داشته و مدتها نیز از آنان درسهای سلوک را فرا گرفته بود مولوی با روحی حقیقت جو و واقعیت طلب از تعبد به مکاتب عرفانی عصر خویش و نیز مکاتب فقهی و کلامی رایج در زمان خود ابا داشت و استاد جعفری نیز با نگاهی نقادانه به تمامی علوم و معارف،حتی عرفان و فلسفه از تعبد نسبت به مکاتب فکری موجود سر باز میزد.
(4) با اینکه استاد از مولوی شناسان و مثنوی شناسان بر جستهء عصر ماست،اما تواضع وی به حدی است که در مقدمهء شرح خود بر مثنوی اعلام میکند که‘‘تا توانستهایم مسائلی را که جلال الدین مطرح کرده است از دیدگاههای گوناگونی مورد بررسی قرار دادهایم و به هیچ وجه نمیگوییم که آنچه را که ما از این کتاب بدست آوردهایم یا مطالبی را که به عنوان نقد و تحلیل انجام دادهایم صد در صد مطابق واقع است."