Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و حدیث در ادب فارسی

نویسنده:

(1 صفحه - از 10 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : حدیث در ادب فارسی، قرآن و حدیث، مسجد، ادبیات، کتاب، مدینه، کتاب دکتر علی مرزبان راد، دین، اسلامی، مثنوی، عطار، فرهنگ، تأثیر قرآن و حدیث، تأثیر صوری قرآن و حدیث، فرهنگ اسلامی، حدیث در ادبیات فارسی، تاریخ، فصل دربارۀ عمارت مسجد، شعر شاعران پارسی گوینیز تأثیر، فصل دربارۀ چاه‌های مدینه، فصل دربارۀ ساکنان مدینه، جهان، اصول، نکته، تأثیر قرآن بر نظم فارسی، اصول اصول اصول دین، تأثیری صوری، پیامبر ( ص )، آثار، تاریخ ادبیات

خلاصه ماشینی: "ص 8 به نقل از شاهنامه: {Sخردمند کز دور دریا بدید#کرانه نه پیدا و بن ناپدیدS}{Sبدانست که موج خواهد زدن#کس از موج بیرون نخواهد شدنS}{Sبه دل گفت اگر با نبی و وصی#شوم غرقه دارم دو یار وفیS}{Sخداوند جوی می و انگبین#همان چشمۀ شیر و ماء معینS}ص 8 و 9 به نقل از شاهنمامه: {Sاگر چشم داری به دیگر سرای#به نزد نبی و علی گیر جایS}{Sهر آن کس که در جانش بغض علی است#ازو زارتر در جهان زار کی است؟S}که بهره یافته از این حدیث است:یا علی طبی لمناحبک و صدق فیک و ویل لمن ابغصک و کذب فیک. ازجمله اینکه:مؤلف محترم تنها به تأثیر صوری قرآن وحدیث در ادبیات فارسی،اشاره داشته یا قناعت ورزیدهاست و از این نکته غفلت شده که شاعر و نویسندۀ ما-البته منهای دورۀ معاصر پیش از انقلاب-پیش ازشاعری و نویسندگی و بیش از آن،مسلمان بوده است وفرهنگ و جهان بینی و اعتقاد و ارزش‌های وجودی وخانوادگی و اجتماعی‌اش را از اسلام اخذ می‌کرده و درپهنۀ این دریا،زورق شعر و غزل خویش را به حرکت درمی‌آورده است. به عنوان مثال:کتاب مثنوی که درطی چهارده سال پدید آمده است از دیدگاه سرایندۀ آن،اصول اصول اصول دین و فقه الله اکبر و شرع الله الازهرو کاشف القرآن است(مقدمۀ دفتر اول)و به هیچ وجهحاصل یک برخورد صوری با اسلام نیست و لذا درتا بدین نکته رسید که چگونه سرایندۀ بزرگ آن،زندگیمعنوی و باطنی خویش را چیزی جز اصل دین ومعنای بی‌پردۀ آیات قرآن نمی‌داند،صورت ملفوظبخشیده است؟ یا فردوسی،حکیم بزرگ طوسی،در طی سی سال رنجیکه برد و کاخ بلندی که برافراشت؛پیش از سرودن هربیت و همزمان با آن و پس از آن،مسلمان بوده است،مسلمانی،نه قشری و عوام که آشنا با فرهنگ اصیلاسلامی و عامل بدان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.