خلاصه ماشینی:
"کار پاکان را قیاس از خود مگیر گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر جمله عالم زین سبب گمراه شد کم کسی ز ابدال حق آگاه شد همسری با انبیا بر داشتند اولیا را همچو خود پنداشتند (مثنوی معنوی مولانا،دفتر اول) در فصل سوم،رابطه عصمت و اختیار،مورد بررسی قرار میگیرد،پس از اشاره کوتاهی به منشا جبری دانستن عصمت، پیامدهای جبری انگاشتن عصمت،خاطر نشان میشود:سقوط از ارزش انسانی،عدم شایستگی برای الگو شدن،برتری نداشتن بر سایرین،ناسازگاری با تکلیف و عدم استحقاق پاداش؛(ص 48 به بعد)در ادامه،پس از گشودن باب منشا اختیاری بودن عصمت،نظریاتی درباره منشا عصمت معصومان ذکر شده است: اسباب چهارگانه لطف،علم به مفاسد گناهان،محبت الهی، نیروی خرد،اراده و انتخاب،علم و اراده،که یک یک نقد و بررسی شده و نهایت آن که:«میتوان منشا عصمت معصومین را این گونه تفسیر کرد:این که افرادی وجود دارند که هیچ گناهی انجام نمیدهند،معنایش این نیست که قدرت انجام گناه از آنان سلب شده...
در فصل اول،عصمت اهل بیت(علیهم السلام)،با ذکر برهان عقلی و آیات عهد الهی(2/124)و اولی الامر(4/59) و تطهیر(33/33)،طرح شده که در ضمن به بیان مصداق نظر داشته و اثبات میشود که منظور از اولی الامر و اهل بیت،همانا امیر المومنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا و امامان از نسل اوست،و این حقیقتی است که از سنت رسول خدا دستگیر میگردد:هیچ گونه قرینهای برای تعیین مصداق اهل بیت وجود ندارد و همچنین در سایر آیات قرآنی،تصریحی در این زمینه نمیتوان یافت،تنها راهی که پیش روی ماست،مراجعه به پیامبر اکرم(ص)میباشد(ص 310)."