Skip to main content
فهرست مقالات

برهان صدیقین از منظر صدر المتالهین شیرازی

نویسنده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : صدر المتالهین ،برهان ،برهان صدیقین ،واجب ،برهان صدیقین از منظر صدر ،ذات ،صدر المتالهین شیرازی ،ماهیات ،منظر صدر المتالهین ،ماهیت ،هستی ،احکام ،اثبات ،کثرت ،تعلق ،تشکیکی ،احتیاج ،حقیقت ،برهان صدر المتالهین ،وحدت ،میان براهین اثبات واجب ،امکان ،مصداق ،هویت ،معلول ،اصالت وجود ،نور ،امکان فقری غیر واجب ،حقیقی ،ضرورت

خلاصه ماشینی:

"1-گر چه برهان از نظر به وجود شکل گرفته و از نگاه به غیر هستی مصون است و از این جهت نسبت به دیگر براهین مزیت‌ دارد،ولیکن بر خلاف آنچه مستفاد از آیه سوره فصلت است و از برهان صدیقین نیز انتظار می‌رود با نظر به نفس واجب تمام‌ نمی‌شود؛زیرا تا زمانی که وجود ممکن و احکام مربوط به آن‌ تحلیل نشود ضرورت وجود واجب مبرهن نیست. 13 برهانی که با استفاده از کثرت وجود و یا احکام آن سازمان‌ می‌یابد بار کثرت را تا آخرین گام به همراه خود می‌برد و در نهایت‌ نیز ذات الهی را به گونه‌ای اثبات می‌کند که با کثرت و احکام‌ آن سازگار باشد و به همین دلیل با این برهان مدعای اهل عرفان‌ که وحدت شخصی هستی و وجود و نفی کثرت تباینی و یا تشکیکی آن است،اثبات نمی‌شود. صدر المتالهین در مباحث علیت اسفار پس از آن که طریق‌ فوق را طی می‌کند می‌نویسد: آنچه ابتدا ذکر کردیم که وجود به علت و معلول تقسیم می‌ شود و برخی از اقسام و افراد وجود معلول هستند گفته‌ای است که‌ به حسب نظر آشکار و در آغاز راه بیان می‌شود،و بر اساس سلوک‌ عرفانی در نهایت امر این نظر تایید می‌شود که از دو امر مزبور یعنی علت و معلول،علت امری حقیقی است و معلول چیزی جز جهتی از جهات علت نیست،و علیت و تحیث آن به حیثیات‌ نهایت به تطور علت به اطوار مختلف و تحیث آن به حیثیات‌ مختلف باز می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.