خلاصه ماشینی:
"پیشگفتار مترجم:مترجم نخست در معرفی مؤلفکتاب میگوید:«مؤلف بزرگوار،از شاگردان لوئیماسینیون،حلاج شناس شهیر فرانسوی بوده و خود نیزسی سال در این راه رنج برده و تحقیق و تتبع نموده تاسرانجام یکی از خبرگان و صاحب نظران گردیده و درزمرۀ حلاج شناسان در آمده است.
حلاج تنها،در جهت خلاف سنتها در حوزۀامور اعتقادی گام بر نمیداشت،او با نابرابریها وناراستیهایی هم که در بعد سیاسی و اجتماعی تدریجابه صورت متعارف و معمول در آمده بود،مخالفتمیورزید و این باب طبع دولتیان منحرف و دولتیارانبی مروت روزگار که سودشان را در تداوم روالهایجا افتاده و رسوم اجتماعی-اقتصادی میدیدند نبودفی الجمله،واقعۀ حلاج در نوع خود اولین و آخرین از نوعخود نبود چه انگیزۀ اعدام وی درددین نبود بلکه نوعیتصفیه حسابهای شخصی و گشودن عقدهها از جانبدشمنان بود.
» آنگاه،نویسنده بعد از معرفی کوتاه حلاج بهاطلاعات خود در مورد حلاج اشارت کرده و گفته است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) &%02511DMKG025G% «ما اطلاعات خود را دربارۀ حسین بن منصور ایرانی تبارتازی گوی تازی نویس-متولد به سال 244 ه.
» مؤلف بعد از بیان شرح زندگی حلاج،به بیاناعتقادی و باورداشتهای وی پرداخته و چنین گفته است:«حلاج،بدان سان که اشارت کردیم،در اثر اختلاط باشیعیان-با توجه به اینکه از پیش نیز در ذاتش استعدادمخالفت با سنت گرایی برخی از فرقههای اهل سنتوجود داشت-بطور محسوس تحت تأثیر عقاید شیعیقرار گرفت.
فقیهان و قاضیان مزدور که از پیش حلاج رابه بدعت گذاری و قرمطی بودن متهم کرده بودند،باردیگر به میدان آمدند،این بار،علاوه بر اتهامات پیشین،موضوع زیارت اختصاصی حلاج را-که کعبۀ کوچکیساخته بود و خود بطور اختصاص به زیارت آنمیپرداخت-دست آویز قرار داده و وی را به براندازیشریعت و جایگزینی این کعبه به جای کعبه مسلماناندر مکه،متهم کردند."