Skip to main content
فهرست مقالات

سنت، آمیزه ای از دین و فلسفه

نویسنده:

(4 صفحه - از 25 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، سنت، دینی، مکتب، هندی، یهودی، فیلون، کنفوسیوسی، کتاب، بودا، دائویی، مترجم، تفکر، دین و فلسفه، اندیشه، یونانی، فلسفه هندی، سنت دینی یهود و فلسفه، آمیزه‌ای از دین، فلسفه چینی، انسان، مکتب کنفوسیوسی، فلسفه یهودی، مکتب نودائویی و مکتب بودا، فلسفه هندی مترجم، اندیشه فلسفی هندی، مکاتب فلسفی چین، مکاتب فکری هند، تفسیر، مؤلف نگاهی به فلسفه هندی

خلاصه ماشینی: "در بخش دوم مقدمه،مترجم نگاه یاجمالی بهفلسفه چینی نیز داشته است که نظر خوانندگان محترمرا به خلاصه بخشی از آن جلب می‌کنیم: مترجم می‌نویسد:ویژگی کلی اندیشۀ چینی،که نظر اکثر محققان را به خود جلب کرده است،تعلق خاطرآن به سیاست و ادبیات و هنرهای زیبا و بیش از همه،اخلاق و روابط اجتماعی به جای مباحث ما بعد الطبیعیبود؛البته آیین«دائویی»در این میان یک استثناست،بدین لحاظ ذهن و دل چینی به جای آن که در اندیشهخدا و سایر موضوعات و مفاهیم دینی و متافیزیکی بودهباشد،بیش‌تر معطوف به انسان در مقام عضوی ازاجتماع و جزئی از طبیعت بوده و در اندیشه هماهنگیبین این سه به سر برده است،و در یک کلام بیش از آنکه اخروی باشد،دنیوی بوده است. به علاوه،در جریان تأثیر متقابل دیدگاههادی یکدیگر،گشترش قابل ملاحظه‌ای در احتجاجفلسفی و پیش رفتی در منطق،حاصر شده است؛ازهمین رو مؤلف در ابتدای این فصل به توصیفخاستگاه و ساختار نظامهای ما بعد الطبیعی عمدهپرداخته و آن‌گاه به توصیف دلایل و نظریاتی می‌پردازدکه در مورد برخی عناوین کلیدی فلسفه عرضه شدهاست و سرانجام پیش رفت‌های فلسفۀ هندی جدید راتوضیح داده است. پینز این اعتقاد را موجه دانسته است کهتاریخ فلسفه یهود در اسکندریه و حدودا در آغاز تاریخمسیحی آغاز شده است؛یعنی هنگامی که اولین تلاشقابل توجه انجام گرفت تا مفاهیم و روشهای فلسفهیونانی برای سازش یافتن با واقعیاتی(یعنی تاریخ یهودآن گونه که در سنت دینی و وحی کتاب مقدس تفسیرشده)که از نظر فلسفی کاملا عجیب و غیر عادی بودند،مورد استفاده قرار گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.