خلاصه ماشینی:
"اگر زمانوقوع غزوۀ بنی المصطلق را حداکثر شعبان سال ششمبدانیم و سفر حدیبیه را ذی قعدۀ همان سال،چگونهمیتوان گفت ولید پس از حدیبیه هنوز بر شرک باقیبوده و برای بازگرداندن خواهرش به مدینه رفتن بودهاست در حالی که پیش از آن مسلمان شده و در مدینهاقامت گزیده و به عنوان مأمور گردآوری زکات نزدبنی المصطلق فرستاده شده بوده است؟ 68-صفحۀ 529 سطر 26:کلدة بن حنبل برادرمادری صفوان بن امیه بود.
در مقدمۀ این مقاله ضمن بیان اینکه هر چند دراصطلاح،جامعه به اقسامی تقسیم شدهاست که جامعهفاسد را نیز رد خود جای میدهد؛اما میگویند:جامعه بهمعنی راستین آن که همان جمع زیستنی است که بسرهرگونه رشد انسانی در آن فراهم باشد.
و لذا اطلاقجامعه را بر آن صحیح نمیدانند هر چند میگویندبر حسب اصطلاح این اطلاق درست است چنانکهفارابی نیز چنین اطلاق کرده و چندین امعه تصور کردهاست(ص 31 و 33) ایشان معتقداند که در جامعه انسانی(به معنایراستین آن)باید حوزۀ زیتس انسان به صورتی که درآن برای همۀ افراد موانع رشد مفقود و مقتضیات آنموجود باشد،فراهم گردد.
تصریح میکند که مهمترین کتاب برای ساختن آنجامعه با نظر به همۀ ابعاد آن قرآن کریم است چرا که درآن کتاب مقدس علاوه بر مؤمنان،«ناس»یعنی مردم رانیز همواره مورد خطاب قرار داده است و این چگونگیشالوده اصلی جامعهسازی است نه گروهسازی(ص 33) جامعهای را قرآنی میداند که همۀ شوؤن آنمنطبق با قرآن کریم و در خط اهداف قرآنی و طبق قرآنو سنت ساخته شده باشد(ص 34).
ایشان معتقد است:اگر ما اجتهاد راارتباط با اهداف دین مورد پژوهش قرار دهیم،مشکلما در مورد اجتهاد در ارتباط با احکام دین نیز حل خواهدشد(ص 61) در بیان دیدگاه خود میگویند."