Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر نظریه انقلاب اسلامی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : اسلامی، دین، انقلاب، تفکر، استبداد، سیاسی، فکر، خدا، تمدن، نظری

خلاصه ماشینی:

"اما این اعتقاد عقلانی از یکجهت زیانبار بود برای علوم تجربی و طبیعی حتی درجهان یونان و روم و همچنین در اسلام و آن این بود کهبیشتر مباحث جهان‌شناختی تحت تأثیر استدلالقیاسی و کاملا عقلانی و غیر تجربی فلسفی قرار گرفتالبته باید در نظر گرفته که برخی از مبانی علوم طبیعی وتجربی عقلانی است مطلبی که امروز دنیای غرب پساز چند قرن مخالفت با علم متافیزیک نسبت به آن اقرارکرده است،و از این نظر علم احتیاج به فلسفه دارد،حساحتیاج به عقل دارد،تجربه احتیاج به استدلال قیاسی&%03012DMKG030G% -در خود تفکر اسلامی سه جریان عمدهبوجود آمد یک جریان،روشنفکران تعقلگرایی بودند که می‌گفتند خداوند بعد ازخلقت ما را رها کرده و نقطه مقابل آناشاعره بودند که معتقد به جبر شدندو اظهار داشتند که خداوند چون فعالما یشاء است پس انسان مختار نیستدر حالی که ائمه اطهار با تأسی از قرآنکریم و وحی و خاصل اسلامی معتقد بهاین مسئله بودند که لاجبر و لاتفویض،مانه به جبر معتقد هستیم که جبر مطلقمبنای تمدن و تفکر قرون وسطایی استو نه معتقد به تفویض هستیم که تمدنیمانند عصر جدید را در غرب بوجودمی‌آورد دارد اما متاسفانه هم در یونان و رم و هم در مسیحیتقرون وسطی و در بخش از تفکر اسلامی این روحعقلانی و صرفا قیاسی تعمیم پیدا کرد و در ارتباط با همهابعاد علوم تجربی به استثنای برخی شخصیت‌ها کهمتوجه نقش تجربه در علوم طبیعی بوده‌اند و همینسبب شد که علوم تجربی جنبه ذهنی پیدا کند و ارتباطبا واقعیات عینی و جهان‌شناسی مدرن نداشته باشد و درنتیجه این علوم پیشرفت نکند،لذا این سوال که شمامطرح کردید جوابش در واقع همین بود که بله علومفلسفی و عرفانی از یک جهت مبنی و مبانی تفکرتجربی را فراهم می‌کند اما افراط در جنبه‌های عقلانیدر تمدن‌های گذشته و از جمله اسلام و عدم توجه بهنقش تجربه در علم به معنای جدید سبب شده است کهاین علوم پیشفت نکند و در دوره صفویه هم مامی‌بینیم دو نوع از علم خیلی تکامل داشته است یکیعلوم عقلی و یکی نقلی و علوم طبیعی و تجربیدرخشش قرون گذشته را نیز نداشته‌اند و از آن زمانافول تفکر تجربی طبیعی و در کنار آن اجتماعی وسیاسی شروع شده و در زمان قاجار و آستانه انقلابمشروطه به حد اعلای خودش رسیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.