خلاصه ماشینی:
اطلاعاتی که در این تحقیق از دانش- آموزان جمعآوری شده شامل موارد زیر است:آزمونهای هوشی،علایق،استعداد، پرسشنامههای مربوط به وضع تحصیلی دانشآموزان،طرز فکر و نظریات آنها، میزان اطلاع آنها از امکاناتی که برایشان وجود دارد،پرسشنامههای مربوط به والدین به منظور شناخت سطح فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی خانوادهها و بعضی از طرز فکرهای آنها،پرسشنامههای مربوط به اطلاعات منطقهای(مخصوصا از نظر اقتصادی)در مورد آموزشگاههایی که دانشآموزان در تحقیقی دربارهء راهنمایی در -پایان دورهء اول تحصیلات متوسطه آنها بودهاند،برگ اظهارنظر معلمان در زمینهء وضع تحصیلی دانشآموزان،تستهای پیشرفت تحصیلی در زمینهء زبان مادری و ریاضی و نظریهء مشاور راهنما.
ایدهآلها و نقشههای کودکان تا حد زیادی به اصل اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی آنها بستگی دارد،اما در عین حال نسبت به والدین خود بلندپروازترند،بهطورکلی برمبنای این گرایشهای آماری میتوان پیشبینی کرد که با وجود سلسله مراتبی که خانوادهها از نظر فرهنگی و اجتماعی-اقتصدی دارند، تمایل به برخورداری از تعلیم و تربیت و داشتن ایدهآلهای بلند در زمینهء شغلی در خانوادههای طبقات پایین بیشتر شده است و این موضوع مسئلهء تعمیم آموزش و پرورش را مطرح میکند.
توجه به مفهوم تعمیم آموزش و پرورش این فکر را به وجود میآورد که مسئلهء عوامل روانی- تربیتی در امور راهنمایی در پایان دورهء اول تحصیلات مطرح شود.
اما باید دانست کیفیت اطلاعاتی که معلم در مورد شاگردان به دست میآورد هرگز به او امکان نمیدهد که مسئلهء تعمیم آموزش و پرورش را در سطح فردی بهطور روشن مطرح سازد،زیرا قضاوت معلم در مورد هوش یک شاگرد نمیتواند از نتایج تحصیلی او یا حد اقل از رفتار او در مدرسه جدا باشد و این ملاکهای تحصیلی بیشتر از ملاکهای دیگر با وضعیت اجتماعی- اقتصادی شاگرد ارتباط دارند.