Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه هایی درباره ایوب عهد عتیق

نویسنده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

خلاصه ماشینی:

"م و قتلو نهب و حرق مردمان اورشلیم و نفی بلد آنان به بابل،اثری از این مبحث وجود نداشته و نویسنده اصلیغیر یهودی این کتاب به زبانی جدا از زبان عبری براینخستین بار در حالی که نه جزو انبیاء،نه مزمور سرایانو نه کاهنان بنی اسرائیل بوده،آن چنان داغ زمانه را دراثر خود بازتابانده است که نه تنها مشارکت موثری درپیدایی آیین یهودیت (emsiaduJ) -که به مراتبپالوده‌تر از آیین پیش از دوران تبعید یهود (etsiwaY) بود-داشته؛بلکه سرانجام کتابش در کنار دیگر کتب مقدسهیهودیان نهاده شده و مضافا اینکه مورد توجه حکما،فلاسفه و اندیشمندان نیز قرار گرفته است. به اینترتیب شاید گزافه نباشد اگر گفته شود که نه تنها شرح وموضوع کتاب ایوب به نمادی ازلی پرداخته بلکه خود نیزدر بستر زمان تبدیل به آن شده است؛نمادی کهآفرینندگان آن گمنامند،ناگفته نیز نماند که بی‌شکچنین گفته‌هایی بویژه تفاوتهای یاد شده بین یهودیتو آیین یهود (emsiaduJ-etsiwaY) که از سوی محافلدانشگاهی غربی مطرح شده،مغایر با دیدگاه رسمیبزرگان دین یهود است. ما همه گرفتار رنجیم و حدیث نفسخویش را،حدیث نفس بشریت را در چنین آثاریباز می‌شناسیم؛اما مسئله به این سادیگ نیست!ما همهرنج می‌بریم،اما تا خود گرفتار رنجی گران به سان رنجایوب یا پرومته،ادیپ و شاه‌لیر نباشیم،چگونه می‌توانیمدربارۀ مقولۀ رنج،مفهوم و ضرورت یا عدم ضرورت آنسخنی بگوییم؟و اگر نیز حتی در چنگ چنان رنجیباشیم گفتارمان چه خواهد بود و مهمتر آنکه چه کسیبه درستی آن در خواهد یافت،آنچنان که باید دریابد؟ چگونه می‌توانیم بدون درک رنجی آنچنان،بهکسی که از شدت رنج به پوچی یا تردید تسلیم می‌شود،خرده بگیریم؟شاید او،در تضرع و عصیان و تردید خود محق باشد؛شاید..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.