Skip to main content
فهرست مقالات

آفرینش انسان در آثار عرفانی فارسی از آغاز تا پایان قرن هفتم

نویسنده:

(4 صفحه - از 32 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : خلقت ،انسان ،خلق ،آفرینش انسان در آثار عرفانی ،حق ،خاک ،معرفت ،عرفا ،روح ،محبت ،خلقت انسان ،بلخی ،علا ،حدیث ،تقدس ،عقاید ،جل ،هدف از آفرینش انسان ،نجم‌الدین ابوبکر ،دیدگاه ،معرفت ذات حق ،تعالی ،هدف ،محبت حق به ذات ،کار آفرینش آدمی وساطت غیر ،خلقت ارواح ،هدف خلقت انسان ،خلقت برتر آدمی اشاره ،آدمی خزانۀ گنج معرفت حق ،آثار عرفانی فارسی

خلاصه ماشینی:

"/}6 علاوه بر آیات مذکور،آیات دیگری نیز بر ابتدای خلقت انسان(آدم و حوا)وآفرینش بنی آدماز نسل آندو دلالت می‌کنند: {/و بدا خلق الانسان من طین،ثم جعل نسله من سلاله من ماء مهین/}7 {/خلقکم من نفس واحده ثم جعل منها زوجها/}8 {/یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکمعند الله اتقیکم/}9 همچنین آیۀ 4«سورۀ تین»به خلقت برتر آدمی اشاره می‌کند:{/لقد خلنقا الانسان فی احسن تقویم/}10 گونگی آفرینش انسان در آثار عرفانی نکته قابل توجه در دیدگاههای اهل عرفان دربارۀ آفرینش انسان آن است که عقایدایشان درین باره برگرفته از قرآن و احادیث است،یا بعبارت دیگر ترجمه و تفسیر همانآیات و احادیثی است که دربارۀ خلقت آدمی آمده است،اما در این مبان تأکید و توجه اصلیعرفا به دخالت مستقیم حق-تعالی و تقدس-در خلقت و ساختن قالب آدیم با دست خودو بدون واسطه غیر می‌باشد و بر همین مبنا حکایات و سخنانی داستان گونه بیان نموده‌اند،از آن جمله«نجم الدین رازی»و«جلال‌الدین موللوی»آندیشه و دیدگاههای خود را درینخصوص با نقل حکایتی بدیع بیان می‌کنند،ایشان از مأموریت فرشتگان مقرب الهی بهمنظور برگفتن مشتی خاک و بردن آن به درگاه الوهیت سخن می‌گویند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.