Skip to main content
فهرست مقالات

مسیحیت و نهضت اصلاح دین

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 41 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : نهضت اصلاح دین، لوتر، کاتولیک، ارزیابی مجدد شخصیت مارتین لوتر، تأثیر ارزیابی مجدد شخصیت مارتین، ارزیابی مجدد نهضت اصلاح دین، الهیات، پروتستانت، کلیساها، پیدایش نهضت اصلاح دین

خلاصه ماشینی:

"مسیحت و نهضتاصلاح دین* *مترجم:دکتر همایون همتی درک نهضت جهانی کلیساها از جنبش اصلاح دین تحت تأثیر ارزیابیمجدد شخصیت مارتین لوتر1بوده است تا حدودی زیادی رشد مطالعه دربارۀلوتر مدیون مورخان کاتولیک بوده است که بیش از همتایان پروتستانتخود به منشأ پیدایش نهضت اصلاح دین و بحران دینی خود لوتر و پیامدهایبعدی آن پرداخته‌اند. آنچه که کخلایوس و نخستین (به تصویر صفحه مراجعه شود)منتقدان کاتولیک دربارۀ شخصیت لوتر گفته بودند به نظر گریسار مربوط بهناهنجاریهای روانی او بود. لورتز به مخالفت قاطعانه با دیدگاه رایج کاتولیکهای گذشته که شخصیتلوتر را نکوهشمی‌کردند برخاست،او این نظر را که خود لوتر نیز مدافع آنبود که در ابتدا عضوی از فرقۀ راهبان آگوستینی بود است،پذیرفت و معتقدبود که لوتر از نظر اخلاقی انسانی والا و رشد یافته بوده است که به دقتجزئیات دستورات و ریاضتهای فرقی خویش را مراعات می‌کرده است. اتوپسخ24در اثر مفصل خود در ارزیابی«آموزۀ برائت»در الهیات آکویناس ولوتر از دیدگاه کاتولیکی نکتۀ جدیدی را مطرح کرده است،برخلاف لورتز کهمنکر تأثیر دقیق الهیات آکویناس بر لوتر بود پسخ استدلال کرد که لوتر وسنت توماس فهم کاملا مشابهی دربارۀ فیض25دارند. اما برخلاف آنهاکاتولیکها عنایت زیادی به مطالعۀ خاستگاههای مذهب پروتستانتنموده‌اند،در حالی که مورخان پروتستانت مشغول ارزیابی مجدد وسیع خوددر باب مصلحان عمدۀ پروتستانت هستند کمک اصلی آن‌ها به بررسیهاینهضت جهانی کلیساها دربارۀ نهضت اصلاح دین محدود به بررسی اعتقاداتکلامی و وضعیت کلیساهای غربی در مقطع زمانی وقع نهضت اصلاحدین بوده است. اکنون تنها در این دیدگاه گسترده‌تر است کهمورخان نهضت اصلاح‌دین احساس می‌کنند می‌توانند بطور دقیق،موفقیتهاو محدودیتهای لوتر را مورد ارزیابی قرار دهند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.