خلاصه ماشینی:
"صاحب این کتاب چون دیده کتابهای بسیاری ازاحادیث است که به واسطۀ کوچکی و گذشتن زمانها از دستمیرود،تمام آن کتاب را بدون آنکه التزام به صحت همۀ آنهاداشته باشد،در یک مجموعه به اسم بحار الانوار فراهم کرده ونخواسته کتابی عملی بنویسد یا دستورات و قوانین اسلام را در آنجاجمع کند،تا در اطراف آن ببرسی کرده و درست را از غیر درست جداکند.
اگرچنین حدیثی باشد،در احادیث غیر عملی است که فقها از اول حجتبودن آن را منکرند و نمونۀ حدیثی که ذکر میکند،همان احادیثراجع به جغرافیا یا فلکیات یا هیأت است که در بحار ذکر شده استو حال آنها را معلوم کردیم؛چنانچه اگر حدیثی با حس نسازد نیز موردقبول نیست،لکن باید دانست که احادیث جابلقا و جابلسا مخالفعلم قطعی و حس نیست؛زیرا ما نمیدانیم در مشرق و مغرب دنیاچنین شهرهایی هست یا نیست شاید در کرات دیگر یا منظومات شمسی دیگر چنین شهرهایی باشد و همین طور اخاری که راجع بهآسمان آمده،ما نمیدانیم اصطلاح آنها در آسمان چیست."