Skip to main content
فهرست مقالات

زمینه های فعالیت های مبلغان مسیحی در ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 80 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : مبلغان، صفویه، صفوی، ایران، شاه، ارامنه، اروپایی، ایران عصر صفوی، مبلغان مسیحی در ایران، عصر صفوی

خلاصه ماشینی:

"اینان در عین حال که به ندرت توفیقی در گرواندن ایرانیانبه مسیحیت اروپایی داشتند؛اما در طی دوره طولانی مورد بحث(ازسلطنت شاه عباس اول تا سقوط حکومت صفویه)حضور و فعالیت روز افزونیدر ایران پیدا کردند. از دیدگاه‌سیاسی-اجتماعی نیز یکی از مهمترین مسائل(البتهاز جنبه نظری)این بود که گرایش ایارنیان(حتی ارامنه ایران که خود اغلبمسیحی گریگوری بودند)به مسیحیت اروپایی(در این دوره بخصوصفرقه‌ها مختلف کاتولیک)به معنای تضعیف تابعیت آنان نسبت به دولتصفویه تلقی می‌شد. شاه عباس به گونه‌ای (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%03430DMKG034G% شگفت‌انگیز و بی‌سابقه به کشیشان مسیحی مستقر در اصفهان قول دادکه مسلمانان می‌توانند در پذیرش آیین مسیحیت آزاد باشند؛تنها به اینشرط که مسیحیان نیز برای گرایش به آیین اسلام محدودیتی نداشتهباشند. درباره ارامنه جهرق ویزد آباد،ضمن اشاره به دوستی خود با پاپ(رهبر کاتولیک‌های جهان)بهحاکمان محل توصیه کرده است که نسبت به مسیحیان مذکور رفتارمناسبی داشته باشند و به همان ترتیبی که در عهد شاه طهماسب با آنهارفتار می‌شده است،رفتار نماید. »35 مینه‌های مخالف مسلمانان با مبلغان اروپایی در ایران علی رغم گرایش گروهی از ارامنه ایران به آیین کاتولیک(در عهدصفویه و پیش از آن)و همچنین مساعدت‌های نسبی دولت ایران با اینکاتولیک‌ها،زمینه‌های دیگری در جامعه عصر صفوی برای مخالفت باگرویدن ارامنه به آیین کاتولیک و به طریق اولی گرایش ایرانیان مسلمانبه مسیحیت وجود داشته است. نمونه‌هاییاز این واقعیت از همان عهد شاه عباس اول-که گاه وانمود می‌کردعلاقه‌مند است رهبری مسیحیان ایران به پاپ واگذار گردد-به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه در عصر شاه عباس دوم،مبلغان مسیحی(معلوم نیست ازکدام فرقه)موفق به کسب اجازه از دولت صفوی برای احداث کلیسیایی درمحه جلفای اصفهان شده بودند؛اما ارمنی‌ها با شکایت به شاه،باعث لغوچنین امتیازی گردیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.