Skip to main content
فهرست مقالات

زیدیه و چالش حنابله و معتزله

نویسنده:

(4 صفحه - از 3 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : معتزله، زیدیه، عمرانی، الانتصار، اصحاب حدیث، مذهب، یمن، بن ابی الرجال، اشعری، اعتزالی، اشاعره، مناظره، ابن ابی الرجال، کتاب، کلام، قاضی جعفر، علی بن عبدالله بن یحیی، معتزلی، فقه، شافعی، اسلامی، قاضی جعفر مذهب معتزلی، جعفر مذهب معتزلی در یمن، مذهب اصحاب حدیث، مذهب مطرفیه، قاضی جعفر با شاگرد عمران، فقیه زید، عراق، علی بن عبدالله، قاضی جعفر بن عبد

خلاصه ماشینی: "5شخصی دیگر که از زیدیه می‌شناسیمعبد الله بن زید العنسی است که کتب بسیرای از عراق با خود به یمن آورد(سال 501 ق)و به وسیله همین کتب بود که به بدعت مطرفیه-یکی ازفرق زیدی که اختلاف آنان با دیگر زیدیان،یعنی مختلرعه در مورد همیناصول اعتزالی بود-پاسخ گفت. جعفر در عقراق از یکی از شاگردان فقیهزید یعنی حسن بن احمد کنی و از زیده آن جا که بر مذهب معتزلی بودند،دانش معتزلی بهشمی را فرا گرفت و با خود کتب بسیاری را همراه کرد کهبوسیله همانها نیز توانست با مذهب مطرفی یمن مبارزه فکری کند17. قاضی جعفر در راستای دفاع خود از گرایش اعتزالی زیدی،با یک فقیهشافعی مذهب روبرو شده است،که موضوع مقاله ما را تشکیل می‌دهد: یحی بن ابی الخیر بن سالم بن اسعد بن عبد الله العمرانی شاگرد فقیهشافعی یمن زیدبن عبدالله الیفاعی(د 514 یا 515 ق)24بود. 29 صورتی از مناظرۀ این دو تن را خوشبتخانه به روایت علی بن عبدالله،یکیاز طرفین مناظره در اختیار داریم:رساله‌ای به قلم«الامام الفاضل العالم علیبن عبدالله بن عیسی بن ایمن»(یعنی کسی که با جعفر ابن عبدالسلاممناظره کرد)در 3 برگ در ضمن مجموعۀ 463 از کتابخانه جامع کبیر صنعاوجود دارد که در آن از کیفیت مناظره خود با قاضی جعفر سخن گفته است. قاضی جعفر نیز پس از اینمناظره،کتابی نوشت با عنوان الدامغ للباطل من مذاهب الحنابل کهنسخه‌ای از آن در برلین هست(گلاسر،شماره 58،با شماره کلی 10283) ار کتاب الانتصار عمرانی برمی‌آید که وجود قاضی جعفر که در شهراببه تبلیغ مذهب معتزلی می‌پرداخته،موجب شده که عمرانی رساله‌ای دراعتقاد اصحاب حدیث بنویسد و قاضی جعفر پس از آن،کتاب الدامغ را در رداین رساله نوشته بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.