Skip to main content
فهرست مقالات

فرق الشیعة یا مقالات الامامیة از نوبختی است یا اشعری؟

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 7 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : اشعری، نوبختی، کتاب، طوسی، المقالات و الفرق، الشیعه‌ی چاپی، استانبول، متن، کتاب اشعری، مقالات

خلاصه ماشینی: "استاد اقبال،تفاوت میان مطالب منقول از سعد و آن‌چه را در فرق الشیعه‌یچاپ شده موجودست،نشان می‌دهد و در سخنی که جامع ادلۀ اوست،می‌گوید:«آنچه ما در جداول از سوطی و کشی نقل کردیم،قطعا از سعد بنعبدالله اشعری منقول است و آنچه از متن مطبوع نقل کردیم از حیثعبارت و مضمون با آن یکی است و هیچ قرینه یا اشاره‌ای هم به انتسابشبه نوبختی در آنجا نیست؛چه علتی دارد که کتاب را از سعد بن عبدالله ندانیمو آن را از تالیفات ابو محمد نوبختی بشماریم؟»71 شیخ زنجانی دومین دلیل اقبال را اینگونه رد کرده است:«شیخ مفیدتصرفی در عبارت کتاب[یعنی عبارتی که از کتاب نوبختی نقل کرده]نمودهو عین نص کتاب را به جهت طولش نقل ننموده به این معنی که اولا فرقۀامامیۀ اصلیه را که در کتاب نوبختی در تعداد فرقۀ دوازدهم است بجهتاهمیتش پیش انداخته و مقالات آنها را موافق مذهب امامیه از خودش تقریرنموده،بعد از آن فرق دیگر را با همان ترتیب و سیاق کتاب نوبختی باتلخیص و تصرف از خودش ایران نموده که به تامل درست خواهد شد. فزونۀ ترجمان: پس از نشر مقالۀ استاد جلالی در شمارۀ یکم تراثنا،استاد علامه آیة اللهحاج سید محمد علی روضاتی،یادداشتی برای مجله فرستاده‌اند که در شمارۀدوم تراثنا(ص 121 و 122)به چاپ رسیده و ما اینجا ترجمۀ مضمون آن رامی‌آوریم: «1-نسخۀ خطی کهنی از کتاب الفصول المختارة من العیون و المحاسننزد ما هست که در اواخر آن این عبارت-که بی‌هیچ تصرف نقل می‌کنیم-آمده است:«فصل:قال الشیخ ادام الله عزه: و لما توفی ابو محمد الحسن بن علی علیهما السلام افترق اصحابه بعدهعلی ما حکاه ابو محمد الحسن بن موسی رحمة الله علیه اربع عشر فرقة،فقال الجمهور منهم بامامة القائم المنتظر،و اثبتوا ولادته،و صححوا النصعلیه»تا به پایان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.