Skip to main content
فهرست مقالات

غوطه ای در دریای جان

نویسنده:

(6 صفحه - از 10 تا 15)

خلاصه ماشینی:

"او این لحظهرا نمایش وحدت عرفانی پیامبر با خدا می‌داند تا آنجا که از احمد(ص)چیزی باقی نمی‌ماند و هر چه هست تنها خدای یکتاست:«زیرا از میانبرداشتن دوئی در عرفان اسلامی چنان رخ می‌دهد که بشر در حقیقتدر ذات ربوبیت به کلی مستحیل می‌شود به طوری که تنها یکی باقیمی‌ماند و آن ذات الهی است. فصل بیست و نهم:خدا-جهان و جان کل اینجا در این فصل صحبت بر سر آنست که آن جوهری که گاه چوننور خورشید و زمانی همچون دریا وصف می‌شود و سالک در آن غرق وفانی می‌شود چیست و صفاتش کدام‌اند؟آیا اساسا می‌توان به او راه یافتو او را باز شناخت؟و اگر می‌شود از چه طریق؟کوتاه سخن،نسبت بینپروردگار و جهان مخلوقش چگونه نسبتی است؟ ریتر معتقد است که در تعالیم سنتی اسلام،خداوند با مخلوقاتش ذاتامتفاوت و صفاتش برتر و بالاتر است و با هر آنچه غیر اوست تفاوت دارد؛یعنی یک تصور جامد از تصرفات ماوراء حسی ذات خداوند. »(ص 207) ریتر این وحدت گرایی را به دو سو می‌کشاند که این دو سو در واقعیک حقیقت است با دو بیان:یکی اینکه:هیچ چیز در هستی غیر از خداوجود ندارد(لیس فی الوجود الا الله)،همان یگانگی که صوفی دربالاترین درجۀ معرفت می‌بیند یعنی دیگر خود را نیز نمی‌بیند و معرفتشرا با فنا پیوند می‌دهد(الفناء فی التوحید)،و دیگر آنکه هر آنچهغیر خداست در حقیقت هیچ است و بدین ترتیب همان چیزی که ازمظاهر خداوند و جلوه‌های وجودی اوست،در واقع چیزی نیست. »(ص 295) فصل سی‌ام:سفر در خود-خودآگاهی ماوراء طبیعی آخرین فنا ریتر در فصل گذشته،سخن از جان کل گفت و اینکه شعبه‌ای از آنجان کل،با جان فرد مرتبط است و تنها از طریق این انشعاب است کهسالک به اصل وجود و مبدأ هستی راه می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.