Skip to main content
فهرست مقالات

شکوفایی حکمت صوفیانه ابن عربی در قرن هفتم هجری

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 58 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌عربی، عربی، فصوص، حکمت، تصوف، عرفان، حکمت صوفیانه ابن‌عربی، فارسی، تعالیم، اسلامی

خلاصه ماشینی:

"(دکتر عبد الحسین زرین کوب،دنبالهجستجو در تصوف ایران،ص 82) (5)در خصوص طریقت و سلسلۀ ابن عربی،دکتر زرین کوب،چنینآورده‌اند:«با آنکه خود شیخ و حتی شاگردانش بلافصل وی ظاهراسلسلۀ خاصی به نام او بوجود نیاوردند-طریقۀ محیی الدین و صدر الدیناز طریق شرح و تعلیم نشر شده است،نه از طریق تلقین ذکر و الزام چلهو اعتکاف که شیوۀ سلاسل طریقت بوده است-مکتب ابن عربی و تعلیماو در مسایل مربوط به وحدت وجود،فیض اقدس و فیض مقدس،مسألهولایت،مسأله انسان کامل،مسأله وحدت جوهری ادیان و نظایر آنها،مخصوصا بوسیلۀ شاگرد دست پرورده‌اش صدر الدین قونیوی در بینصوفیه تدریجا انتشار قابل ملاحظه‌ای یافت. (دکتر محسن جهانگیری،محیی الدین ابن عربی،چهرۀبرجسته عرفان اسلامی-صص 427-428) (12)نور الدین عبد الرحمن جامی(898-812)،از شاعران پرمایه،نویسندگان پرکار،عالمان جامع که در رشته‌ها و شاخه‌های متنوع علومو معارف زمان خود به زبان فارسی و عربی آثار گوناگون از خود به یادگارگذاشته است. او از صوفیان سرشناس و عارفان پرشورو شوق وحدت وجودی است و از پیروان و شیفتگان ابن عربی(مأخذ بالا-ص 434) (13)شمس الدین محمد بن یحیی بن علی گیلانی لاهیجی(متوفی869)،شارح گلشن راز،از مشاهیر سلسلۀ نور بخشیه و به روایتی اعظمو افضل و اکمل خلفای سید محمد نور بخش است و صاحب شرح گلشنراز،موسوم به«مفاتیح الاعجاز»(و دکتر محسن جهانگیری،محیی الدین ابن عربی چهرۀ برجستۀ عرفان اسلامی،ص 452) (14)سلسلۀ نوربخشیه از فرق صوفیه منسوب به محمد بن عبد اللهموسوی خراسانی(869-795)مشهور به نوربخش است. (دکتر محسن جهانگیری،محیی الدین ابن عربی چهرۀبرجستۀ عرفان اسلامی،ص 437) (27)جهت فهم اندازۀ تأثیر و نفوذ ابن عربی در ایران،کافی است کهبدانیم بر طبق آنچه توسط«عثمان یحیی»بدست آمده،از میان نزدیکبه یکصد و پنجاه شرح شاخته شده بر«فصوص»حدود یکصد و بیستشرح آن توسط ایرانیان و دیگر مردم این منطقه نوشته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.