Skip to main content
فهرست مقالات

شکوفایی حکمت صوفیانه ابن عربی در قرن هفتم هجری

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 58 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌عربی ،عربی ،فصوص ،حکمت ،تصوف ،عرفان ،حکمت صوفیانه ابن‌عربی ،شروح ،فارسی ،تعالیم ،اسلامی ،ابن‌عربی در قرن ،محیی‌الدین ابن‌عربی چهره برجسته عرفان ،صوفیه ،جامی ،صدر الدین ،محیی‌الدین ابن‌عربی چهرۀبرجستۀ عرفان اسلامی ،مکتب ابن‌عربی ،کتاب ،قرن هفتم هجری ،مکتب ،ایران ،تصوف قرن هفتم ،شارحان ،شرقی ،قونیوی ،تعالیم ابن‌عربی در سرزمین‌های شرقی ،ابن‌عربی درسرزمین‌های شرقی اسلام ،سرزمین‌های ،چهرۀ برجستۀ عرفان اسلامی

خلاصه ماشینی:

"(دکتر عبد الحسین زرین کوب،دنبالهجستجو در تصوف ایران،ص 82) (5)در خصوص طریقت و سلسلۀ ابن عربی،دکتر زرین کوب،چنینآورده‌اند:«با آنکه خود شیخ و حتی شاگردانش بلافصل وی ظاهراسلسلۀ خاصی به نام او بوجود نیاوردند-طریقۀ محیی الدین و صدر الدیناز طریق شرح و تعلیم نشر شده است،نه از طریق تلقین ذکر و الزام چلهو اعتکاف که شیوۀ سلاسل طریقت بوده است-مکتب ابن عربی و تعلیماو در مسایل مربوط به وحدت وجود،فیض اقدس و فیض مقدس،مسألهولایت،مسأله انسان کامل،مسأله وحدت جوهری ادیان و نظایر آنها،مخصوصا بوسیلۀ شاگرد دست پرورده‌اش صدر الدین قونیوی در بینصوفیه تدریجا انتشار قابل ملاحظه‌ای یافت. (دکتر محسن جهانگیری،محیی الدین ابن عربی،چهرۀبرجسته عرفان اسلامی-صص 427-428) (12)نور الدین عبد الرحمن جامی(898-812)،از شاعران پرمایه،نویسندگان پرکار،عالمان جامع که در رشته‌ها و شاخه‌های متنوع علومو معارف زمان خود به زبان فارسی و عربی آثار گوناگون از خود به یادگارگذاشته است. او از صوفیان سرشناس و عارفان پرشورو شوق وحدت وجودی است و از پیروان و شیفتگان ابن عربی(مأخذ بالا-ص 434) (13)شمس الدین محمد بن یحیی بن علی گیلانی لاهیجی(متوفی869)،شارح گلشن راز،از مشاهیر سلسلۀ نور بخشیه و به روایتی اعظمو افضل و اکمل خلفای سید محمد نور بخش است و صاحب شرح گلشنراز،موسوم به«مفاتیح الاعجاز»(و دکتر محسن جهانگیری،محیی الدین ابن عربی چهرۀ برجستۀ عرفان اسلامی،ص 452) (14)سلسلۀ نوربخشیه از فرق صوفیه منسوب به محمد بن عبد اللهموسوی خراسانی(869-795)مشهور به نوربخش است. (دکتر محسن جهانگیری،محیی الدین ابن عربی چهرۀبرجستۀ عرفان اسلامی،ص 437) (27)جهت فهم اندازۀ تأثیر و نفوذ ابن عربی در ایران،کافی است کهبدانیم بر طبق آنچه توسط«عثمان یحیی»بدست آمده،از میان نزدیکبه یکصد و پنجاه شرح شاخته شده بر«فصوص»حدود یکصد و بیستشرح آن توسط ایرانیان و دیگر مردم این منطقه نوشته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.