خلاصه ماشینی:
الف-پرورش بیان تجسمی(بیان به یاری دست) برای پرورش بیان تجسمی،مربی باید کودک را به انجام دادن فعالیتهای زیر وادارد: نقاشی کردن(بامداد یا آبرنگ)،پاره کردن، چیدن و چسباندن کاغذ،پیکرسازی،ساختن کاردستی.
ج-پرورش تخیل برای پرورش تخیل،مربی باید اسبابها و ابزارهای زیر را به کار بگیرد:بسیاری از اسباببازیها و ابزارهایی که در بالا نام بردیم و نیز عروسک،اتومبیل یا جانور یا هرنوع اسباببازی دیگر(از نوع محکم و بادوام)، ابزارهای دیگر مانند:لباس کهنه،کفش،کیف و جز اینها که همه در جای مخصوص اسباببازی کلاس ذخیره شده باشد.
ابزار کار: (به تصویر صفحه مراجعه شود) رنگ بهترین رنگ برای کودکان خردسال مخلوطی از آبرنگ و چسب کاغذ دیواری است.
کاغذهای کوچکتر را روی میز قرار بدهید(در اینجا نیز روزنامهای پهن کنید تا میز تمیز بماند)،و آنها را همراه با قلم- موهای کوچک در اختیار کودکان بزرگتر بگذارید.
پلاستیک تکههای کوچکی از پلاستیک-پالاستیک- تهیه کنید و روی میز بگذارید تا کودکان تکه کاغذهای کوچک را روی آنها بگذارند و سپس چسب را پشت تکههای کاغذ بمالند.
همچنین از مصالح بیارزش برای ساختن برخی آلتهای موسیقی میتوان استفاده کرد (این کار بیشتر به عهدهء مربی است)،مثلا: جغجغه پنج در بطری نوشیدنی را بردارید،میان هریک از آنها را سوراخ کنید،چوبپنبهء آنها بیرون بیاورید،سر یک سیم فلزی را از سوراخ در بطریها بگذرانید و آن را به دستهء چوبی کوچکی محکم کنید.
پیش از آغاز کار پیکرسازی،پلاستیک یا روزنامهای روی میز پهن کنید و کودکان را نیز وادارید تا پیشبندهای کوچک خود را ببندند.
) خمیر کاغذی را بهگونهای دیگر نیز می- توانید به کار بگیرید: نخست یک برگ مقوا(30(به تصویر صفحه مراجعه شود)20 سانتیمتر مربع یا کمتر)انتخاب کنید.