Skip to main content
فهرست مقالات

چیستی و ماهیت «امید» بر اساس آرای سن توماس آکوئیناس در کتاب وی «مدخل الهیات Summa Theologica

نویسنده:

(7 صفحه - از 52 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : امید، فضیلت، احسان، خدا، سعادت ابدی، خداوند، ایمان، محبت، انسان امید سعادت ابدی فرد، توماس آکوئیناس

خلاصه ماشینی:

"نکاتی در مورد چند ایراد وارده 1-در پاسخ به کسی که قائل است؛چون سعادت ابدی فراتر از هرجنبش و حرکت نفس آدمی است و انسان فراتر از حرکت نفس و روحشنمی‌تواند امید داشته باشد و امید فرا رفته از نفس خود نخواهد داشت و ازسویی پولس رسول در رسالۀ قرنتیان گفته است:«بلکه چنان که مکتوبستچیزهایی را که چشمی ندید و گوشی نشنید و به خاطر انسانی خطور نکردیعنی آنچه خدا برای دوستداران خود مهیا کرده است»6که روشن است اینقابل دستیابی بشر نیست،پس امدش ناممکن است؛می‌گوییم درستاست که سعادت ابدی،به طور کامل،یعنی به نحوی که سالک از ذات وکیفیت آن باخبر گردد،به قلب و دل کسی راه نمی‌یابد،ولی این مهم،درذیل مفهوم متداول و معمول خیر کامل(و آنچه از آن برداشت می‌شود)،ممکن است که مورد فهم و دل آگاهی یک انسان قرار گیرد و امید،بههمین طریق به سمت آن برانگیخته می‌گردد. مقاله 3:آیا ممکن است انسان امید سعادت ابدی فرد دیگری راداشته باشد؟ رأی توماس:من می‌گویم به دو روش می‌توان امید چیزی را داشت:1-مطلق(و مستقیم)که در این صورت،امید به امر صعب الوصول در آیندهبه خود شخص امیدوار تعلق دراد. 2-اگر گفته شود که فضیلت لاهوتی بین دو رذیله قرار نمی‌گیرد درحالی که«امید»واسطۀ بین جسارت و گستاخی انسان از سویی و یأس وناامیدی وی از سوی دیگر واقع می‌گردد و لذا فضیلتی لاهوتی نیست،درپاسخ می‌گوییم،وجه تمایز یک فضیلت لاهوتی این است که با اصلنخستین که در ذیل هیچ اصل دیگری نیست(خدا)مربوط است،پس مثلاایمان به عنوان فضیلتی لاهوتی،از نقطه نظر اعتماد به حقیقت نخستین(خدا)،هیچ حد واسط و میانه‌ای ندارد و همچنان که دو طرف افراط وتفریط هم ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.