خلاصه ماشینی:
"البته پیداست که نبی اکرم،حضرت محمد بن عبد الله-صلی الله علیه وآله و سلم-در طرف دیگر این مفاضله قرار ندارد زیرا اجماع بر آن است کهآن حضرت علی الاطلاق افضل خلق میباشد و شیخ مفید کرارا بر این نکتهتأکید کرده و از جمله گفته است:و اما رسول اللهصلی الله علیه و آله-بیهیچ شک از او برترست.
) وقتی افضلیت پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم-معلوم باشد،ادلۀروشنی هست که نشان دهد امیر المومنین علی علیه السلام باید در فضل درپی آن حضرت باشد و هیچکسی میان ایشان واسطه نباشد؛این ادله بسیارندو شیخ در فصولی چند به یادکرد آنها دست یازیده است: فصل نخست:دربارۀ آیۀ مباهله است:{/«فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءکمو نساءنا و نساءکم و أنفسنا و أنفسکم ثم نبتهل...
شیخ در استدلال به این اخبار گفته:معلوم است که قیامت محلجزاست،و ترتیب در کرامت،در آنجا،بر حسب اعمال است،و مراتب خواریو فرودستی هم بنابر استحقاقی است که به واسطۀ اعمال پدید آمده؛پسوقتی مدلول این اخبار،تقدم امام امیر المؤمنین-علیه السلام-را،در کرامتو ثواب،بر همۀ خلق،بجز پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم-،برساند،ایننشان میدهد که آن حضرت-علیه السلام-در اعمال از سائر خلایق افضلاست.
آنگاه،شیخ واپسین فصل کتاب را پرداخته و گفته است: اهل نظر در تفضیل به سه طریق اتکا کردهاند: 1-ظواهر اعمال 2-نقلی که میزان ثواب و آنچه را دال بر آن باشد یاد کرده و در فصولپیشین از آن سخن رفت 3-رفتارهای خاص امام-علیه السلام-که در راه خدمت به اسلام،به&%04102DMKG041G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)فعل آورده،و کسی جز او،به چنین اعمالی اقدام نکرده است."