خلاصه ماشینی:
"عا در کلام خدا رحمت رحمانیه و نظر عام و گستردۀ الهی مقید به اطلاق بوده و از هرقید خاصی منزه و مبری است،و هر قیدی که بر آن نشیند،از ناحیۀ نحوۀدرخواست و تقاضای مخلوقات است و به همین دلیل است که حق تعالینظر و پاسخ خود را به هیچ قیدی نمیگرداند،و تنها شرط آن را دعا وپرستش بندگان معرفی میکند،و میفرماید: اذا سالک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعانفلیستجیبوا لی و لیؤمنوابی لعلهم یرشدون4آن گاه که بندگان من به نزد توآمده از من پرسش میکنند،پس به درستی که من نزدذیک هستم،دعوتدعا کننده را همان هنگام که میخواند پاسخ میگویم.
از امیر مؤمنان علیعلیه السلام روایت شده است:«الدعاء یردالقضاء بعد ما ابرم ابراما فاکثر منالدعاء فانه مفتاح کل رحمة و نجاح کل حاجة و لا ینال ما عند الله الا بالدعاءو انه لیس باب یکثر قرعه الایوشک ان یفتح لصاحبه»12یعنی،آن گاه کهقضاء الهی بر کسی محکم شده باشد،با دعاء و درخواست بنده آن قضاباز میگردد،پس دعا را زیاد نما که کلید هر رحمتی است و هر حاجت به آنروا شود و به آنچه در نزد خداوند سبحان است جز با دعا نمیتوان رسید،بهدرستی که هیچ دری نیست جز آن که با کوبیدن بسیار بر صاحب آن بازشود.
اگر از بخشندهحقیقی یعنی از حق تعالی طلب شود،او طرف معامله نیست بلکه آنچه ازاو خواسته شود به بهانۀطلب پاسخ داده میشود،کسی که شناخت درستیاز خود و خداوند ندارد و خود را طرف تقاضا و درخواست دیده،و از آن پسبا اعتماد به راز ء نیاز و یا کار و تلاش خویش زبان به گفت و گو میگشاید،اهل قال است،و اهل قال در افسون و پندار خود گرفتار است،زبان قال آنگاه به کار میآید،که حکایت از حال و استعداد داشته باشد،همانگونه کهرنگ طاوس از باطن وجه او ظاهر میگردد و آهنگ عندلیب،از حالت دروناو خبر میدهد."