Skip to main content
فهرست مقالات

نظری گذرا بر حیات فقهی شیخ صدوق علیه الرحمة

نویسنده:

(6 صفحه - از 62 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : شیخ صدوق ،فقهی ،حیات فقهی شیخ صدوق ،روایت ،فقیه ،کتاب ،حدیث ،نقل ،امام ،سهو ،لایحضره الفقیه ،اذان ،آب ،سند ،لایحضره الفقیه کتاب فقهی ،شیخ صدوق ( ره ) ،پیامبر ،شیخ صدوق در کتاب فقیه ،فتاوای شیخ صدوق ،سخن ،شیخ صدوق از اکابر علماء ،فتوای صدوق ،احتمال ،رجال ،فتوای فقهی فقیهان ،فقه شیعی ،محمد بن‌علی بن بابویه ،شیخ صدوق روایت ،وثاقت شیخ صدوق ،محمد بن حسن

خلاصه ماشینی:

"البته این قاعده اولا قاعدۀ درستی نیست چون نهایت چیزی که از آن به دست می‌آید ترتب ثواب است نه استحباب و ثانیا بر فرض قبول، استحباب در جاییست که بلوغ ثواب خالی باشد نه بلوغ ثواب با بلوغ عدم ثواب و شیخ صدوق قاطعانه سخن از کذب این روایات می‌کند و ثالثا اگر واقعا جزء بود نقل می‌شد و یا حداقل معصوم یک بار آن را در نماز می‌گفت البته در احتجاج روایتی هست که هر کس شهادت به رسالت داد فلیقل علی امیر المؤمنین ولی ضعیف السند است(احتجاج،ج /366/1 62)البته مرحوم مجلسی در بحار از اجزاء مستحبه دانسته است(بحار 111/81) مرحوم آیة الله خویی می‌فرماید: «نیازی به ورود نص نیست،زیرا شبهه‌ای نیست که شهادت سوم رجحان دارد فی ذاته چه اینکه ولایت از متممات رسالت و مقومات ایمان است به صراحت آیه شریفه الیوم اکملت لکم دینکم و جزو آن پنج اصلی است که اسلام بر آنها بنا نهاده شده و مخصوصا که اکنون از بارزترین شعارها و جزو رموز تشیع است لذا امری پسندیده خواهد بود هر چند به قصد جزئیت بدعت باطله خواهد بود و تشریع محرم»(مستند،کتاب الصلاة،ج 260/13) 3-در بحث احکام سهووشک به مناسبت بحث سهو النبی را مطرح می‌کند و معتقد به سهو النبی می‌شود البته نه در امور تبلیغ و بیان شریعت بلکه در امور شخصی که مربوط به جنبۀ نبوت و رسالت نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.