Skip to main content
فهرست مقالات

اخباریان و اصحاب حدیث امامیه

نویسنده:

(20 صفحه - از 76 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : اصحاب حدیث ،فقه ،استر ،حدیث ،امامان ،استرآبادی ،اصحاب حدیث امامی ،اخباریان ،اصحاب حدیث امامیه ،اجتهاد ،امامیه ،اخباریان و اصحاب حدیث ،آبادی ،حکم ،متکلمان ،قیاس ،بررسی فقه اصحاب حدیث امامی ،سنت ،شیخ مفید ،قرآن ،دین ،گرایش اصحاب حدیث قدیم امامی ،کتاب ،حکم شرعی ،استنباط ،گرایش ،استر آبادی ،کلینی ،اصحاب حدیث امامی برخلاف اصحاب ،کلام

خلاصه ماشینی:

"10 این گرایش کلامی که از همان دورۀ امام صادق(ع)به شکل یک بررسی اختلافات فکری و دیدگاه‌های نظری پیروان امامان(ع)در همان دوره نشان می‌دهد که در میان ایشان نیز بر سر مباحثی چون حجیت و میزان کاربرد عقل در مباحث نظری و فقهی اختلاف نظر بوده است (به تصویر صفحه مراجعه شود) گرایش کوچک در میان برخی اصحاب امامان(ع)طرفدار داشت،هیچگاه عقل را منبع مستقل نمی‌پنداشت و آن را به عنوان ابزاری برای مباحثات کلامی و مذهبی به کار می‌گرفت. 49 گرچه استرآبادی،ابن جنید اسکافی(قرن 4 ق)را اولین فقیهی دانسته که روش اهل اجتهاد و قیاس را در فقه امامی مرسوم نمود و بدان عمل کرد،50ولی نمونه‌هایی از عمل به قیاس و رأی حتی در دورۀ حضور امامان(ع)نیز گزارش شده است:در برخی روایات از عمل بعضی از اصحاب امامان(ع)به قیاس-آنجا که حکم مسئله فقهی در کتاب و سنت مذکور نباشد،51و در برخی روایات دیگر سخن از عمل آنان به رأی به میان آمده است. 59 ولی با این حال برخلاف نظر اصحاب حدیث دورۀ حضور،فقیهان و محققان اصحاب امامان(ع)که در ابحاث فقهی انظار دقیقی از آنان برجای مانده است،در کنار مخالفت‌هایی که با قیاس و رأی داشته‌اند،اهل استنباط فقهی بوده‌اند،اینان تنها برنصوص تکیه نمی‌کردند،بلکه براساس احکام و ضوابط کلی قرآنی و حدیثی و گاه با بهره‌گیری از برخی روشهای اصولی و تحلیلی و در موارد تناقض ادله به تعادل و تراجیح می‌پرداختند،چنانکه مدرسی60نشان داده است اینان براساس روشهای استدلالی و تعقلی در چهارچوب نصوص قرآن و سنت با استفاده از شیوۀ قیاس منطقی و نه روش ظنی تمثیل منطقی که در عرف فقهی قیاس نامیده می‌شود،61به تدوین فقه پرداخته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.